به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سینمای کشور در این روزهایی که سپری می کنیم، دورانی بحرانی را سپری می کند؛ چه به لحاظ تولید، چه اکران و بدتر از آن میزان فروشی که روز به روز این ماجرا را در سراشیبی تندی قرار داده است.

همه امیدوار بودند که بعد از دوران کرونا و واکسیناسیون عمومی حال و روز سینما به دوران ماقبل این ویروس برگردد و هنر هفتم دوباره روزهای خوشی را تجربه کند. اما با پیچیده تر شدن شرایط اقتصادی، افزایش قیمت بلیط سینما در سال جدید، تمایل بازیگران به حضور در پروژه های شبکه نمایش خانگی سینما دوباره درگیر روزهای ناخوشی شده است.

هر ثانیه تبلیغ ۳۳۰ میلیون تومان هزینه دارد!

اما رسم روزگار این است که با وخیم شدن حال و روز آدمی، دوستان و خویشاوندان به داد آدم می رسند و هرآنچه از دستشان برمی آید، کمک می کنند؛ اما نامهربانی تلویزیون و رسانه ملی در این روزهای ناخوش سینما، این درد و رنج را فزونی بخشیده است. تلویزیون در این روزها به جای کمک حال بودن و تبلیغ فیلم های روی پرده، معرفی، نقد و گفت و گو با عواملی این فیلم ها در برنامه های سینمایی خود، نه تنها تمایلی به تبلیغات این فیلم ها ندارد، بلکه با اجبار و با بازبینی های چندباره هر اثر، با قیمت های میلیاردی و هنگفتی تیزرهای چند ثانیه ای را در اختیار برخی فیلم های خاص قرار می دهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «چند می گیری گریه کنی ۲» که اکران آن مدتی است در سینماهای کشور آغاز شده، می گوید ۱۵ ثانیه تبلیغات در تلویزیون ۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

حسن توکل‌ نیا، تهیه کننده فیلم «چند می گیری گریه کنی ۲» درباره ی نبود تیزرهای تلویزیونی برای فیلم خود گفت: «زمانی که فیلم من بازبینی شد، فقط اجازه ی ۵ میلیارد تومان تیزر تلویزیونی برای آن صادر شد و این در صورتی است که قیمت یک تیزر در زمان مناسب در شبکه یک، ثانیه‌ای ۳۳۰ میلیون تومان است! یعنی یک تیزر ۱۵ ثانیه‌ ای هزینه‌ اش ۵ میلیارد تومان می‌ شود! یعنی عملاً به من اجازه ی پخش یک تیزر از تلویزیون را داده‌ اند.»

استقبال از بلیط نیم بها

گرانی بلیط سینما دراین روزهای سخت اقتصادی، یکی دیگر از دلایل نرفتن به سینما است. بلیط سینما امسال برای سینماهای مدرن به ۴۵ هزارتومان رسیده است؛ یعنی یک خانواده ۴ نفره برای رفتن به سینما باید حدود ۲۰۰ هزارتومان فقط برای بلیط هزینه کنند، حالا هزینه های جانبی رفت و آمد و تنقلات بماند و این درحالی است که قیمت بلیط پارسال ۳۰ هزارتومان، سال ۹۹ و در اوج کرونا ۲۰ هزارتومان و سال ۹۸ و قبل از کرونا ۱۸ هزارتومان بود.

این مساله گرانی بلیط سینما وقتی قابل تامل می شود که نیم بها شدن بلیط فیلم «بدون قرار قبلی» در روز تولد امام رضا(ع) و استقبال تماشاگران در آن روز، این فیلم را به لحاظ فروش در آن هفته به فیلم دوم گیشه تبدیل می کند و شاید تحلیل همین مساله می تواند برای مدیران سینما در این شرایط بد گیشه، قابل بررسی باشد و شاید بتوانند با تمهیداتی که با سالن داران سینما و تهیه کنندگان برقرار می کنند، لااقل برای رونق گیشه نصف روزهای هفته و یا آخر هفته را برای سراسر کشور، نیم بها اعلام کنند.

مسکن موقت اکران آنلاین

پس از اینکه فروش فیلم بر پرده سینما به کف خود می رسد، تهیه کننده فیلم تصمیم می گیرد تا فیلم خود را وارد چرخه اکران آنلاین کند. البته تجربه ثابت کرده که  در این شرایط اقتصادی برخی از خانواده ها ترجیح می دهند تا با خرید بلیط آنلاین، در خانه و در کنار خانواده به تماشای فیلم های سینمایی روز بنشینند و همین اکران آنلاین باعث شده تا برخی از هزینه های فیلم برگردد.

تا به حال فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی پروسه اکران آنلاین خود را تمام کرده و راهی شبکه نمایش خانگی شده است. اما فیلم های «مرد بازنده» محمد حسین مهدویان و «شادروان» حسین نمازی همچنان در مسیر اکران آنلاین قرار دارند احتمالا به زودی برخی از فیلم های اکران نوروزی نیز با رسیدن به کف فروش خود، راهی فروش آنلاین خواهند شد.

حال ناخوش گیشه

درحالی چند روز دیگر فصل تابستان شروع می شود که صدرنشین گیشه امسال، فیلم سینمایی «سگ بند» مهران احمدی است که اکران خود را از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته به عنوان اکران ویژه نوروزی شروع کرده و تا به حال حدود ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته است و پیش بینی می شود که این رقم در بهترین حالت نهایتا به ۵۰ میلیارد برسد و این در حالی است که سال گذشته و با وجود کرونا و با بلیط ۳۰ هزارتومانی، فیلم «دینامیت» فقط در گیشه و پرده سینما حدود ۵۸ میلیارد تومان فروخت و طی ۲۰ روز اکران آنلاین حدود ۱۱ میلیارد هم به مجموعه فروش خود اضافه کرد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس اسبق سازمان سینمایی، اخیرا در گفت‌وگوی ویدئویی خود با اعتماد گفت:سال ۹۲ سال جنگ تمام‌عیار در سینمای ایران بود. غم‌انگیزترین جلسه‌ای که داشتم جلسه با سینماداران بود. مسئول سینما قدس گفته بود اجازه دهید اینجا را تبدیل به سرویس بهداشتی کنم و ثابت کرده بود با این کار درآمدش بیشتر است.

شاید نگاهی به جدول زیر و دیدن میزان فروش برخی فیلم های سینمایی، ما را به یاد حرف مسئول سینما قدس در سال ۹۲ بیاندازد.

نام فیلم

شروع اکران

تعداد سالن

میزان فروش

سگ بند

۱۴۰۰.۱۲.۲۵

۴۹۵  اکران نوروز

۳۶.۵۰۰ میلیارد تومان

انفرادی

۱۴۰۱.۲.۷

۴۷۶

۳۲.۹۰۰

موقعیت مهدی

۱۴۰۰.۱۲.۱۸

۴۷۴  اکران نوروز

۱۲.۵۰۰

شادروان

۱۴۰۰.۱۲.۲۵

۴۲۸  اکران نوروز

۹.۵۰۰

روز صفر

۱۴۰۰.۱۲.۲۵

۴۰۹  اکران نوروز

۸.۹۰۰

علف زار

۱۴۰۱.۳.۳

۳۵۷

۶.۴۰۰

مرد بازنده

۱۴۰۰.۱۲.۲۵

۳۴۹  اکران نوروز

۶.۲۰۰

چند می گیری گریه کنی ۲

۱۴۰۱.۲.۲۸

۳۶۲

۳.۲۰۰

مغز استخوان

۱۴۰۱.۲.۷

۲۵۸

۲.۱۰۰

مجبوریم

۱۴۰۱.۲.۲۱

۲۱۶

۱.۵۰۰

لامینور

۱۴۰۱.۲.۷

۳۳۰

۱.۴۰۰

گل به خودی

۱۴۰۰.۱۲.۱۸

۲۶۰  اکران نوروز

۹۷۰ میلیون تومان

هناس

۱۴۰۱.۳.۱۸

۲۰۱

۸۲۰

بدون قرار قبلی

۱۴۰۱.۳.۱۸

۱۷۴

۷۴۰

نقره داغ

۱۴۰۱.۳.۱۸

۱۹۲

۴۲۰

قدغن

۱۴۰۰.۱۲.۱۸

۱۸۱  اکران نوروز

۲۲۰

والدین امانتی

۱۴۰۱.۳.۱۸

۱۲۲

۱۹۵

بی صدا حلزون

۱۴۰۱.۳.۲۵

۹۷

۱۵۱

سلفی با دموکراسی

۱۴۰۱.۳.۴

۹۶

۱۰۰

پسران دریا

۱۴۰۱.۳.۴

۳۸

۱۵

خبرنگار: بهرام محمدرضالو
انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.