به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز عید فطر در شهیدگاه اردبیل اظهار کرد: مؤمنان در عید بندگی و عظمت بعد از یک ماه روزه داری و تسویه روح در یوم الجایزه حاضر شده و جشن بزرگ اخلاص در بندگی را برگزار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مسلمانان به این خاطر عید فطر را جشن می‌گیرند که در این روز شدت عظمت و وسعت عنایت الهی زمین و زمان را دربرمی گیرد.

امام جمعه اردبیل با اشاره به برکات ماه صیام و عید فطر گفت: خداوند متعال در شب عید فطر هزاران انسان گناهکار را از ورود به جهنم بازمی دارد تا با طهارت آنها در تسویه خانه حقیقی روح و جان آنان را صیقل دهد.

عاملی از رمضان به عنوان سپر و قلخان یاد کرد و افزود: خداوند متعال به برکت این ماه پرونده اعمال بندگان را از نو رقم زده و به آنها چک سفید می‌دهد تا با اعمال خوب و نیک پرونده جدیدی برای خود مهیا کنند.

وی ادامه داد: به برکت این ماه و یوم الجایزه پروردگار متعال جبران کم و کسری بندگان را انجام داده و بشریت در این روز به فطرت اولیه خود بازگشته و تولدی مجدد می‌یابد.

امام جمعه اردبیل در خطبه دوم نماز نیز به دو جنبه فردی و اجتماعی عید فطر اشاره و تصریح کرد: جنبه فردی آن تزکیه نفس و جنبه فراگیر آن اعطای عزت و شرافت برای امت اسلامی است.

عاملی گفت: خداوند متعال به نماز جماعت، جمعه و عیدین به عنوان اجتماع باشکوه امت اسلامی برکت می بخشد و همواره مسلمانان را به همبستگی و وحدت بیشتر دعوت می‌کند.

وی فلسفه دیگر عید را در کنار تکامل روح و تعالی بشر تمسک به امامت عنوان و اظهار کرد: امام صالح کلید بخشودگی اعمال در عید فطر است چرا که فلسفه این عید تولی به امام صالح و تبری از طاغوتیان زمان است.

امام جمعه اردبیل در پایان خاطرنشان کرد: عید فطر مقدمه رسیدن به سیر و سلوک الی الله است که در عید قربان به سرانجام می‌رسد و در فاصله این دو عید باید امت اسلامی با تزکیه نفس و دوری از محرمات خود را به قرب الهی نزدیک کنند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: مهر

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.