به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، آیت‌الله سید حسن عاملی صبح پنجشنبه در خطبه‌های نماز عید قربان در شهیدگاه اردبیل اظهار کرد: خداوند متعال به سه عید قربان، فطر و غدیر در مسیر معنویت بشر بها داده تا زمینه خودسازی انسان‌ها در سایه این سه عید مبارک فراهم آید.

وی تصریح کرد: در عید فطر انسان پاداش سفر معنوی و ریاضت نفس را با تطهیر جان خود دریافت می‌کند و در عید قربان نیز که درس لقاءالله است، بشریت با بریدن از علایق دنیوی و ذبح مسائل شهوانی سعی می‌کند به مقام قرب الهی برسد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل عید غدیر را عید اکبر و بالاتر از عید فطر و قربان معرفی کرد و گفت: در این روز نیز انسان کامل به مقام هدایت رسیده و در این روز پیامبر (ص)، علی (ع) را در مسیر حرکت جامعه اسلامی به عنوان نشانه و علامت قرار داده است.

آیت‌الله عاملی افزود: در عید فطر با پرداخت زکات فطریه و در عید قربان با ذبح قربانی و توزیع آن در بین مساکین زمینه نزدیکی و قرب به خداوند فراهم می‌آید و شایسته است در عید غدیر نیز سفره‌های احسان باز شود.

وی ابعاد تربیتی، معنوی، اقتصادی و سیاسی اعیاد مسلمانان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: از دوران حضرت آدم تاکنون انسان‌ها در برابر عظمت خداوند قربانی آوردند اما در این بین حضرت ابراهیم قربانی از صنف آدم آورد تا نشان دهد که چه قدر از تعلقات دنیوی به دور است.

آیت‌الله عاملی قصه ابراهیم را قصه آموزنده در مسیر خودسازی معرفی کرد و ادامه داد: خداوند متعال قصه ابراهیم را به مناسک حج تبدیل کرده تا در جامعه اسلامی برای همیشه باقی بماند.

وی تلاش شیطان را برای منحرف کردن افکار حضرت هاجر، ابراهیم و اسماعیل (ع) یادآور شد و اضافه کرد: همه آنها با زدن سنگ شیطان را از خود راندند تا نشان دهند که سماجت شیطان نیز نمی‌تواند انسان‌ها را از پیمودن مسیر حق دور کند.

آیت‌الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: حضرت ابراهیم با قربانی فرزند خود از تمام تعلقات برید و ما نیز باید طریق قهرمان توحید را در بریدن و ذبح تعلقات دنیوی مد نظر قرار دهیم.

امام جمعه اردبیل در خطبه دوم نماز عید قربان به جنبه‌های تربیتی و آموزنده داستان حضرت ابراهیم اشاره کرد و ادامه داد: مسلمانان در این روز گرد هم می‌آیند تا ذخیره و شرف پیامبر بوده و اسباب کرامت و مزید عنایت الهی را فراهم کنند.

وی عید را در شأن و مقام امامت عنوان کرد و گفت: عید زمانی جشن گرفته می‌شود که امام صالح در جامعه بوده و هدایت امت را بر عهده بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل روح امامت و رهبری صالح را در جامعه قرین با عید عنوان کرد و افزود: نباید در برابر ظالم تسلیم شده و یا بخواهیم سر سجده فرود آوریم که هیچ وقت حضرت ابراهیم و دیگر ائمه اطهار در برابر ظالمان سر فرود نیاورده بلکه یک تنه در برابر ظلم و ستم ایستادند.

 نماز عید قربان علاوه بر شهیدگاه اردبیل که همراه با برنامه‌های معنوی، ارزشی و ذکر دعای این روز بود، در سایر شهرستان‌های استان اردبیل نیز با شکوه هر چه تمام‌تر اقامه شد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: مهر

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.