به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، ،کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآبادگفت:تغذیه به عنوان یک عامل مهم در تعیین سلامتی می‌تواند بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف یک صبحانه مغذی به همراه یک میان وعده سالم تأثیر مهمی بر توانایی یادگیری، تمرکز و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد؛ نوجوانانی که صبحانه نمی‌خورند به میزان کافی عناصر ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و پروتئین را دریافت نمی‌کنند، بنابراین در طول روز احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند و بهره هوشی پایین تری دارند.

صبحانه، مهم‌ترین وعده غذایی

منصوره نوروزپور، افزود:صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی در روز است. یک صبحانه مغذی می‌تواند به نوجوان کمک کند تا تغذیه بهتر و حتی عملکرد بهتری در مدرسه داشته باشد، زیرا پس از وقفه ۸ تا ۱۰ ساعته در سوخت رسانی به بدن در طول خواب شبانه، صرف صبحانه‌ای که از غلات کامل با فیبر غذایی کافی تشکیل شده باشد، می‌تواند مانع از نوسانات شدید قند خون شده و به این ترتیب از آسیب‌های ناشی از این نوسانات مانند لرزش، ضعف، سرگیجه، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن، سریع شدن ضربان قلب، کاهش یادگیری و اختلال حواس و گاه کج خُلقی که در اثر کاهش سطح گلوکز موردنیاز مغز به وجود می‌آید، جلوگیری کند.

تأمین نیاز‌های بدن با مصرف صبحانه سالم

وی ادامه داد:صبحانه سالم و مغذی به همراه یک میان وعده سالم می‌تواند انرژی و پروتئین موردنیاز دانش آموز را در زمان حضور در مدرسه فراهم کرده و مانع از بروز سوء تغذیه در نوجوان شود.

تعادل وزن، با مصرف صبحانه سالم

به گفته این کارشناس نخوردن صبحانه می‌تواند خطر ابتلا به اضافه وزن و چاقی را در نوجوان افزایش دهد؛ در واقع نخوردن صبحانه سبب اُفت طولانی مدت قند خون می‌شود که این امر باعث قرار گرفتن بدن در حالت گرسنگی شدید و قحطی شده و منجر به مصرف بیش از حد مواد غذایی در وعده ناهار می‌شود و زمینه را برای ابتلای نوجوان به اضافه وزن و چاقی فراهم می‌کند؛ همچنین مصرف صبحانه سبب کنترل اشتها شده و میل به خوردن قند‌های ساده را برطرف می‌کند.
او همچنین گفت:حذف وعده صبحانه در دختران دانش آموز، با بی نظمی‌های دوران قاعدگی همراه است؛ علاوه بر این قاعدگی دردناک و یبوست نیز از عوارض دیگر آن به شمار می‌رود.

یک صبحانه و میان وعده مغذی و سالم

کارشناس واحد بهبود تغذیه جامعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه یک صبحانه کامل شامل نان تهیه شده از غلات کامل، گروه گوشت‌ها (تخم مرغ، حبوبات، مغزدانه ها) و لبنیات و همچنین گروه سبزیجات (خیار، گوجه، کاهو) است گفت:میان وعده سالم نیز شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها است؛ بهتر است در هر فصل از میوه‌های همان فصل به صورت متنوع استفاده شود، خشکبار و مغزدانه‌ها به صورت خام و بسیار کم نمک مانند بادام، پسته، گردو، همچنین نخودچی کشمش، مویز، برنجک، گندمک، برگه‌های میوه، شیر و آبمیوه‌های طبیعی از بهترین میان وعده‌ها محسوب می‌شود.

منصوره نوروزپور اظهار داشت:یک نکته جالب اینکه دانش آموزانی که صبحانه می‌خورند، تمایل دارند غذای سالم تری را در طول روز انتخاب کنند که می‌تواند بر سلامت طولانی مدت آن‌ها تأثیر مثبت بگذارد.
نوروز پور ادامه داد:بنابراین دانش آموزان باید عادت‌های صحیح تغذیه‌ای که مهم‌ترین آن خوردن صبحانه سالم است را یاد بگیرند و تیم سلامت در حوزه بهداشت، والدین و مسوولان مدرسه نیز باید دانش آموزان را در یادگیری این اصل مهم یاری کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.