به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده با گرامیداشت ۲۵ ذیحجه روز مباهله و تکریم خانواده، اساس تربیت انسان را کانون خانواده دانست و گفت: سوره هل اتی در روز ۲۵ ذی الحجه در شأن اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند. چنین روزی از آن رو به ” روز خانواده ” موسوم شده است که بهترین تجلی از خانواده اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل می گوید: اهل بیت پیامبر اکرم (ص) خانواده‌ای بود که در آن بندگی حضرت حق و ایثار در راه خدا نصب العین همه افراد بوده و رمز و راز بقای خانواده را در «مودت و رحمت» دانسته و بر تفاهم، احترام متقابل، شخصیت بخشیدن به همسر و فرزندان، مشارکت، تعاون، همدلی و تسکین و آرامش بخشی تاکید داشتند.

او در تعریف خانواده سالم گفت: خانواده سالم و متعادل، خانواده‌ای است که در آن حریم حرمت افراد پاس داشته می‌شود و نیازهای عاطفی، روانی زیستی و حیاتی به خوبی و به درستی پاسخ داده می‌شود و در زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) شاهد دورنمایی کامل از زندگی توأم با مودت و رحمت در آرامشی روحانی و سلامت اخلاقی هستیم.

حجت‌الاسلام جعفرزاده می گوید: خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب‌پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند.

او به نقش خانواده در تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: نقش خانواده به‌عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی که از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید، از چنان اهمیتی برخوردار است که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، عفیف و با تقوا است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در ادامه به زمینه‌های لازم برای تشکیل خانواده سالم از نظر اسلام اشاره کرد و می گوید: انتخاب همسر مناسب در گام اول، التزام به تقوا و اجتناب از محرمات، قدر دانی از زحمات یکدیگر، رعایت سلسله مراتب و احترام به بزرگ‌تر، مسئولیت پذیری اعضای خانواده، تعهد اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، آرمش و سکون در خانه، عشق و محبت نسبت به یکدیگر، عدالت در بین اعضای خانواده، حرکت به سمت کمال به صورت جمعی، انعطاف پذیری و گذشت، روحیه تعاون و همکاری، رشد متعادل و هماهنگ در ابعاد مختلف از شاخصه اصلی خانواده سالم از نظر اسلام است.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 
انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.