به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، نشست ادبی «سهم زنان شاعر در سرایش حماسه عاشورا» روز جمعه ۱۹ شهریور با حضور ادیبان، استادان و هنرمندان کشور‌های مختلف از جمله ایران، هندوستان، پاکستان، افغانستان و … در فضای مجازی و به همت گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

وحید ضیایی، هنرمند اردبیلی و منتقد ادبی در این نشست گفت: مرثیه در ادبیات ترکی حال و هوای دیگرگونه دارد و به فرموده مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اردبیل، وقتی شعری از تاج‌الشعرا اردبیلی خوانده شد، گفتند: تلفیق عرفان و حماسه از جمله ویژگی‌های شعر اوست که باید سرمشق شاعران دیگر باشد و همین امر باعث پژوهش‌های زیادی در ادبیات مرثیه ترکی شد. بیشتر این پژوهش‌ها به این نتیجه رسیدند که مرثیه ترکی با سوز و گداز‌های عاشقانه و فراز‌های حماسی و عرفانی از صدسال پیش به وجود آمده و خوانده شده است و با نوای امثال مؤذن‌زاده اردبیلی خوانده شده و تأثیر زیادی در ادبیات کشور داشته است.

وی در ادامه به معرفی خورشید بانو ناتوان یکی از زنان مرثیه‌سرای موفق و تأثیرگذار در ادبیات ترکی اشاره کرد و افزود: در حوزه مرثیه ترکی، بانوان شاعر هم داشتیم که یکی از بزرگترین شخصیت‌های شعر آذربایجان، خورشید بانو ناتوان است که هم به فارسی و هم به ترکی شعر دارد. او در مرثیه‌هایش خود را کنیز حضرت زهرا(س) خوانده است و شعرهایش می‌تواند جزء ناب‌ترین نمونه‌های اشعار بانوان شاعر به شمار بیاید.

این منتقد ادبی ادامه داد: خورشید بانو ناتوان در شهر شیشه در نزدیکی آذربایجان متولد شد و پدر و مادرش از حاکمان و خوانین آن منطقه بودند. خانواده این شاعر به واسطه معادلات سیاسی آن زمان که تزار روسی می‌خواست بر منطقه قفقاز تسلط داشته باشد، تحت فشار قرار می‌گیرند و پدرش زودهنگام از دنیا می‌رود. خورشیدبانو تحت فشار خوانین مجبور به قبول ازدواجی می‌شود که خیلی راغب نبوده است. این وصلت به شرطی صورت می‌گیرد که خورشید بانو دست از شاعری برندارد و زندگی شاعری خود را ادامه دهد.

ضیایی ادامه داد: این بانوی مرثیه‌سرا حدود ۲۰ سال مسئولیت رهبری انجمن ادبی مجلس انس را برعهده داشت. به همین دلیل او را یکی از شاعران متعالی در آذربایجان و ادب فارسی می‌دانند. در این انجمن بسیاری از شاعران منطقه آذربایجان و ایران حضور داشتند و تحت نظر ایشان شعر سرودند. او همه ثروت پدری و شخصی خود را صرف امور خیریه کرد و اکنون نیز تندیس‌هایی از وی در آذربایجان نصب شده است. زیرا هم خیر بزرگی بود و هم ارادت خالصانه‌ای به اهل بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) داشت و همچنین از جمله شاعرانی بود که حرف و عمل و قدمش یکی بود.

گفتنی است در این همایش ادبی مجازی اساتید و شاعران صاحب‌نامی همچون غلامعلی حداد عادل، محمدجواد محبت، علیرضا قزوه، عبدالرحیم سعیدی‌راد، حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد، مجتبی رحماندوست، غلامرضا کافی، ایرج قنبری، محمدمهدی عبداللهی، عزیز آذین‌فرد، پرفسور اخلاق آهن از کشور هند، امیر عاملی، عسگری از کشور هند و بانوان شاعر از کشورهای ایران و هند و پاکستان و افغانستان به سخنرانی و شعرخوانی پرداختند.

 

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.