به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، انسیه خزعلی در ابتدای این نشست ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر و ارج نهادن به نقش خبرنگراران در روایتگری، در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایسنا در ارتباط با اقداماتی که در دولت سیزدهم در خصوص  شاخص‌های عدالت جنسیتی که در دولت قبل تدوین شده بود، گفت:‌ بحث عدالت جنسیتی همانطور که قبلا ذکر کردیم در سال‌های گذشته در دوره قبل کارهای اولیه در سال‌های آخر نهایی شد و شاخص ها ابلاغ گردید ما در چند نوبت از دستگاه مختلف ، مشاوران استاندار خواستیم و از دستگاه اصلی که مامور این کار بودند مانند وزرا ، وزارتخانه و .. که مسئولیت اصلی و مستقیم  را به عهده داشتند گزارش کار خواستیم ولی گزارش مناسبی دریافت نکردیم از این جهت که به دلیل نبودن اعتبار و به دلیل نبود امکانات و به دلیل نبودن نیرو ، مواردی است که دستگاه ها  اعلام کردند و به علت مشخص نبودن شاخص‌ها یا به دلیل عدم امکان ارزیابی صحیح شاخص‌ها، هیچ کدام جواب درستی ندادند؛ لذا بر این شدیم که در شاخص‌ها را تعدیل داشته باشیم.

شاخص‌ها در ۲۵ زمینه  و در ۱۷۷ شاخص تنظیم شده بود. بعضی از اعتراضات و نقدهایی که شده بود، به جا بود؛ یعنی بعضی از شاخص‌ها با بوم و شرایط ما سازگاری نداشت و یا قابلیت پیاده سازی و عملیاتی شدن نداشت، بعضی از شاخص‌ها مبین تفاوت بین زن و مرد نبود و بعضی از شاخص‌ها تنها به زنان اختصاص داشت و قابلیت قیاس بین زن و مرد و جنسیتی بودن را نداشت لذا جلسات متعدد تشکیل شد که خانم دکتر زعفرانچی  توضیحاتی برای بازبینی و تعدیل شاخصهای عنوان شده ارائه خواهند نمود.

دکتر زعفرانچی، معاون بررسی‌های راهبردی و رئیس دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده، نیز با تبریک هفته دولت خبرنگاران را یار غیور ملت ایران دانستند و عنوان کردند شاخصها طبق قانون ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه یکی از تکالیف معاونت است اولین اقداماتی در دبیر خانه ستاد ملی زن و خانواده و شاخص های جنسیتی بود به سرعت گزارش عملکرد گزارش دستگاها را در دولت وقت درخواست کردیم و این نشان میداد که یک آسیب شناسی احیا شده را می طلبد که  در دستور کار قرار دادیم .

جمع آوری برخی از آمارها در شاخص جنسیتی است و دستگاهها نتوانسته بودند در این حوزه ارتباطی برقرار کنند ما در حوزه آمارنگری باید یک بازبینی و بازنگری صورت دادیم که با صاحب نظران جلساتی تشکیل شد و بنابراین به نظر میرسد هم تنوع و هم تکثر  هم تعدد شاخصها دستگاهها را دچار درگیری کرده که نتوانستند به ما اعلام کنند . تنظیم شاخصهای هدفمند در حوزه عدالت زنان و مردان قراردادیم و گزارش به صورت ادواری در اختیار قرار خواهد گرفت.

معاون رییس جمهور در پاسخ به خبرنگار روزنامه آفتاب یزد در رابطه با موضوع استمرار حضور زنان در ورزشگاه آزادی و میزان تاثیرگذاری فیفا برای این حضورعنوان کرد:‌ حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود و فشار فیفا در این مساله تاثیرگذار نبود. در خصوص تداوم این حضور نیز باید از وزارت ورزش پیگیری شود.

دکتر خزعلی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در رابطه با حمایت از زوج‌های نابارور و ادامه‌دار بودن این مساله در دولت سیزدهم گفت:‌ تلاش ما در سفرهای استانی با توجه به تعدد مراجعاتی که از سوی زنان انجام می‌شد، مورد حمایت قرار دادن زوج‌های نابارور با توجه به هزینه‌های درمانی بالا در این خصوص است.

در ابتدای دولت سیزدهم که این طرح به تصویب رسید، حمایت در سطوح اولیه انجام شد و برای تکمیل شدن این امر، قانون حمایتی در جلسات هیئت وزیران تصویب شد که بیمه ناباروری در تمام بیمارستا‌ن‌ها به طور صد در صد اعمال شود. در قانون ذکر شده است مراکز خصوصی که بیمه ناباروری را مورد پوشش قرار ندهند،‌ تمدید مجوز آن‌ها صورت نمی‌پذیرد و این مساله خبر خوبی برای زوج‌های نابارور به حساب می‌آید.

معاون امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری در رابطه با مساله جوانی جمعیت و ازدواج جوانان و چالش‌هایی که برای گرفتن وام وجود دارد، که از سوی خبرگزاری ایلنا عنوان شد،‌ تصریح نمود:‌ یکی از موارد مورد مراجعه و انتقاد در زمینه وام‌ها،‌ زمان پرداخت وام و ضامن‌هاست که به رئیس‌جمهور اعلام شد. رئیس‌جمهور در واکنش به درخواست‌ها به بانک مرکزی اعلام کرد تا زمانی را برای وام‌ها اختصاص دهند که بانک مرکزی اعلام کرد از زمان تکمیل مدارک ظرف ۱۰ روز باید تسهیلات پرداخت شود. همچنین اعتراض‌هایی بعد از آن مطرح شد که در خصوص زمان اعلام ثبت نام در شعبه بود و در جلسه اخیر با ستاد ملی جوانان بنا شد زمان معرفی به شعبه وام نباید بیش از دو هفته باشد که امیدوار هستیم پرداخت وام به زوجین در مدت زمان کمتر از یک ماه اتفاق بیفتد. همچنین توصیه شد که تعداد ضامن به حداقل ممکن کاهش پیدا کند که باید دید بانک‌ها چه تصمیمی می‌گیرند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پاسخ به خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه دولت سیزدهم برای توانمندسازی زنان چه برنامه‌ای داشته و اجرا کرده است،‌ ضمن ارائه عملکرد معاونت زنان در یک سال اخیر،‌ عنوان کرد:‌ دو آسیب در معاونت مشاهده می‌کنیم؛ سیاست زدگی و تشریفاتی بودن.

معاونت زنان قدرت اعمال نظرات را ندارد، لذا تلاش کردیم این مطلب را کم کنیم و این آسیب را مرتفع کنیم و جایگاه زنان را در سیاستگزاری و تدوین لوایح و برنامه ریزی برای توانمندی زنان اعمال کردیم.

توانمندسازی زنان به عنوان تکلیف در برنامه ششم دیده شده است. مسئله خانواده، سلامت، نشاط، جمعیت به صورت نشست هایی است که با دستور ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفت. دیدار نخبگان و ارتباط با مردم پیوسته و بهره گیری از نخبگان در دستور قرار گرفت لذا در بخشی از محورتبیین در مجامع بین المللی تبیین کنیم.

برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بر اجرای کار دستگاه ها و آثار فعالیت ها و قوانین و دستور العمل‌ها هرگز نمود پیدا نمیکند لذا بر آن شدیم که تقویت کنیم مبحث برنامه ریزی و هماهنگی و نظارت بیشتر را. در سفر استانی با اخذ اعتبار و تخصیص به استان های مختلف چه تاثیری داشتیم قوانین از روی کاغذ به میدان که در ۹ ماه گذشته به ثمر نشست. بحث عفاف و حجاب و الگوی زن سوم ایرانی اسلامی بر مبنای ارزش ایرانی و اسلامی که زن در اجتماع می‌توانند داشته باشند. در لوایح اعتراض ازمادران دستور العمل‌هایی تصویب شده که کارنامه فقط به ولی رسمی داده می‌شد که به ریاست جمهوری منتقل شد و پرونده به مادر نیز داده می‌شود‌.

وی در پاسخ به خبرنگار روزنامه ستاره صبح در رابطه با لایحه منع خشونت علیه زنان و حمایت معاونت زنان در برخورد گشت‌ارشاد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر،‌ خاطر نشان کرد: مخاطب برخی از این سوالات،‌ معاونت امور زنان و خانواده نیست،‌ اما تا جایی که اطلاعات وجود دارد،‌ در اختیار شما قرار می‌دهیم. بحث خشونت از حیطه فعالیت معاونت امور زنان و خانواده خارج و به مجلس واگذار شده است.

طی جلساتی که با نمایندگان مجلس جهت اعمال اصلاحات موردنظر برگزار شد،‌ مطرح گردید که با دو فوریت در دستور مجلس قرار گرفته است. با وجود اینکه بیش از ۱۰ سال از مطرح شدن این  موضوع توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد‌، اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. در خصوص گشت ارشاد با توجه به مطالبی که پیش از این مطرح شد، عرض کردم ما چیزی به عنوان گشت ارشاد نداریم. البته این مساله به این معنی نیست که پلیس امنیت اجتماعی با افراد متخلف برخوردی ندارد،‌ ولی این امر درصد کمی ا برخورد پلیش با متخلفین را شامل می‌شود؛ اما در این‌باره که شیوه کار به چه صورت است و قانون به چه نحوی اجرا می‌شود از مواردی است که باید به لحاظ کارشناسی مورد بررسی قرار بگیرد. طی جلسه‌ای که با سردار اشتری انجام شد،‌ از انجام کارهای پژوهشی در این زمینه استقبال شد. امیدوار هستیم قانون به بهترین شکل که هم کرامت زن حفظ شود و هم محیط جامعه از امنیت برخوردار شود؛ اجرایی گردد.

معاون امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری با توجه به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده در رابطه با کاهش آسیب حضور زنان در ورزشگاه آزادی،‌ تاکید کرد:‌ در این رابطه موردی به عهده ما گذاشته نشده است و وزارت ورزش باید جوانب مختلف را در نظر بگیرد. بنده با حضور در ورزشگاه آزادی و بررسی تمامی بخش‌ها شرایط را بسیار امن و سالم‌تر از جمع‌های موجود دیگر در سطح جامعه ارزیابی کردم.
وی در رابطه با موضوع تبلیغات و پوشش خبری فعالیت زنان در حوزه ورزش که دغدغه مطرح شده از سوی خبرگزاری الف بود،‌ توضیح داد: با راه‌اندازی رادیو ورزش بانوان،‌ تمامی فعالیت‌ها و موفقیت‌های بانوان در عرصه ورزش اطلاع‌رسانی می‌شود. بر اساس گزارش‌ها مشارکت‌ها و رشته‌های بانوان در حیطه ورزش چندبرابر شده است که معاونت زنان پشتیبانی‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد. معاونت زنان در صدد است موقعیت‌های لازم در فعالیت‌های ورزش‌های عمومی و قهرمانی را در سفرهای استانی فراهم کند.

معاون امور زنان و خانواده در ریاست جمهوری در رابطه با مساله مهم جهاد تبیین که از سوی مقام معظم مطرح شده است،‌ در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس و پیگیری راهکار معاونت زنان جهت تبیین دستاوردها و موفقیت‌های زنان،‌ مطرح کرد:‌ شناسایی زنان موفق در سفرهای استانی از برنامه‌های معاونت زنان و خانواده است. دیدار با نخبگان استانی نیز از جمله برنامه‌های معاونت زنان در سفرهای استانی است. معاونت امور زنان و خانواده در مدت کوتاهی که در دولت سیزدهم مشغول به فعالیت است،‌ ارتباطات متعددی را با خانم‌ها ترتیب داده است که در نتیجه سبب دیده شدن فعالیت بانوان شد. ناگفته نماند که رسانه ملی باید پوشش خبری بیشتری داشته باشد. بر عهده اصحاب رسانه است که اخبار مرتبط با فعالیت زنان را مخابره کند. خبرگزاری دفاع مقدس نیز باید به صورت ویژه‌تر الگوهای مقاومت مادران، همسران و فرزندان شاهد را پوشش دهد.

خزعلی در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص اقدامات یک سال گذشته معاونت امور زنان و خانواده نسبت به موضوع سبک زندگی که مورد تاکید مقام معظم رهبری بود،‌ اظهار داشت:‌ سبک زندگی در تمامی محورهای معاونت زنان پراکنده است. یک مورد از فعالیت معاونت زنان در این حیطه،‌ بحث گفتمان هویت دختران است که بنیادی با حمایت مردم در دست تاسیس داریم. بنا داریم در این بنیاد نیازهای دختران و پشتیبانی‌های لازم انجام شود. سبک زندگی باید از سنین پائین‌‍تر شروع شود تا تاثیر مطلوب را برجای می‌گذارد. دختران آفتاب نیز از برنامه‌های دیگر معاونت امور زنان و خانواده بوده است. ناگفته نماند تشویق زنان خردمند در روز زن اقدام ویژه‌ای برای زنان فعال در حوزه اجتماعی و علمی بود،‌ که ادامه‌دار خواهد بود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.