به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از سبلان ما ، شب گذشته  نشست مجازی «شهریار شعر ایران» با هدف پاسداشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، با سخنرانی عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پروانه رضا قلیزاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، امیر رجبی رئیس حوزه هنری و مهدی میرزا رسول‌زاده، دبیر محل ادبی شمس عطار و پژوهشگر ادبی به صورت مجازی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

پروانه رضاقلی زاده مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی، شعر شهریار را دارای ویژگی‌های بارز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، عرفانی و عاشقانه دانست و اظهار داشت: شهریار از ترکان پارسی‌گوی است که سروده‌های او در دو زبان فارسی و ترکی در جایگاه بسیار بلندی قرار دارد و این شاعر در هر دو زبان استاد بوده است.

وی با اشاره به مضامین دینی و آیه‌های قرآن در اشعار شهریار گفت: غزلیات شهریار در هر دو زبان فارسی و ترکی بن مایه‌های دینی و قرآنی دارد و این امر متاثر از تربیت مذهبی و انس گرفتن او با قرآن کریم است و نگاه ویژه او به قرآن و احادیث در اشعار او مشهود است.

عبدالله بحر‌العلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این نشست با تشریح ابعاد مختلف شعر شهریار گفت: تمایز شعر شهریار با اشعار شاعران دیگر در جامع‌الاطراف بودن آن است به نحوی که دید وسیع او و سرودن شعر در قالب‌های کلاسیک و شعر نو جزو وجوه و شاخصه‌های اصلی شعر شهریار است.

وی شعر او را نافذ و بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: شاعران متعددی در زبان های مختلف بویژه ترکی و فارسی از شعر او الهام گرفته‌اند و این تاثیرپذیری در شعر مرحوم عاصم ادبیلی از شاعران معاصر اردبیل مشهود است.

در بخش دیگری از مراسم، رئیس حوزه هنری استان با  بیان ویژگی‌های مهم شخصیت و آثار استاد شهریار گفت: شهریار شاعری است  که در اکثر قالب‌های شعری با مهارت، شعر سروده اگرچه غزلیات فارسی وی دارای شهره خاص و عام شده است.

امیر رجبی افزود: شهریار شاعر تک بعدی نبوده و در اکثر مضامین اجتماعی، غنایی و عاشقانه عرفانی، فلکولور و حتی طنز شعر سروده و در همه آن حوزه‌ها توانمند بوده است .

رجبی با اشاره به مسائل عرفانی و دینی در اشعار شهریار گفت: شهریار از عشق زمینی و مجازی به عشق الهی و معنوی رسید به نحوی که خود شاعر در این خصوص می‌گوید: «آری بنده هم در این ده سال با بحران‌ها و تحولات روحی عجیبی که از نوادر مواهب الهی و جز برای اهل سیر و سلوک واقعی قابل فهم نیست، دست در گریبان بودم، زجری که اجرش را چه جای اینکه با دنیا عوض کنی؟»

مهدی میرزا رسول‌زاده دبیر محفل ادبی شمس عطار نیز طی سخنانی اظهار داشت: برای درک بهتر شعر شهریار باید با ابعاد مختلف زندگی وی آشنا بود و بدون توجه به ابعاد و حوادث مختلف زندگی وی، نمی‌توان به درک واقعی از شعر شهریار دست یافت.

وی خاطر نشان کرد: از ابعاد درخشان عرفان در شعر شهریار، اشعار توحیدی اوست به نحوی که مناجات به درگاه باری تعالی و نیایش به پیشگاه ذات احدیت چه در آغاز دیوان و چه در جای جای آن، اخلاص شاعر در اظهار بندگی را نشان می‌دهد.

 

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.