به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وقتی حرف از ازدواج به میان می‌آید پسران جوان از بالا بودن مخارج مراسم عروسی و زندگی مشترک و دختران از قیمت بالای جهیزیه شاکی هستند.

با اپیدمی شدن کرونا در کشور و ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی قدری از مشکل برگزاری این مراسم‌ها و تشریفات آن کاسته شد و بنابر اعلام سازمان ثبت احوال آمار ازدواج در این مدت کمی بالا رفت.

در ایران طبق رسمی غلط اما قدیمی خرید جهیزیه بر عهده خانواده دختر بوده و اگرچه در یکی دو سال اخیر برگزاری مراسمات آنچنانی حذف شده است اما آنقدر قیمت لوازم خانگی افزایش یافته  که می‌توان به جرات گفت آن کاهش هزینه اینجا و برای خرید جهیزیه جبران شده است و متاسفانه همه بار آن بر دوش خانواده دختر است.

اگرچه برخی از خانواده‌ها خرید بخشی از لوازم را به خانواده داماد واگذار می‌کنند اما قیمت سرسام‌آور آن سبب شده تا به‌عنوان مانع و سدی بزرگ در برابر سنت حسنه ازدواج قرار گیرد و بسیاری از دختران به دلیل عدم توانایی خانواده‌ها در تهیه آن قید موقعیت‌های مناسب برای ازدواج را زده و تجرد را تا آخر عمر برمی‌گزیند که ضرر و زیان این انتخاب سال‌ها بعد برای کشور نمایان خواهد شد.

یک کارگر ۱۰۰ سال هم کار کند، نمی‌تواند از پس خرید جهیزیه برآید

مرضیه یکی از دختران شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ می‌گوید: پدرم کارگر است و مادرم خانه‌دار.

او ادامه می‌دهد: حقوق کارگری پدرم برای تامین مخارج یک خانواده پنج نفره کفاف نمی‌دهد و اگر ماهانه فقط مواد غذایی خرید کنیم ماه را با بدهی‌هایی که اغلب اوقات چوب خطمان هم پر شده است به اتمام می‌رسانیم.

این شهروند شهرکردی ادامه می‌دهد: یک خواهر ۳۳ ساله که از خودم بزرگ‌تر است و یک برادر ۱۰ ساله دارم و هر سه ما مجرد هستیم.

او می‌گوید من و خواهرم مجرد ماندیم چون می‌دانیم تهیه جهیزیه برای خانواده‌یمان چقد سخت و حتی غیرممکن است، شما اگر بخواهید همه لوازم را ایرانی بخرید، حداقل باید ۱۰۰ میلیون هزینه کنید، که برای یک کارگر تهیه این مبلغ غیرممکن است و ادامه می‌دهد: چطور پدر من می‌تواند یخچال و فریزر ۱۹ میلیونی، ماشین لباسشویی ۱۳ میلیونی، اجاق گاز ۷ میلیونی و سایر لوازم را خریداری کند؟ پس با این شرایط همان بهتر که مجرد بمانیم و ازدواج نکنیم.

این دختر هم‌استانی می‌گوید: ما هم مثل همه دلمان می‌خواهد تشکیل زندگی دهیم اما با این شرایط ممکن نیست و این مشکل فقط برای ما نیست خیلی‌ها را می‌شناسم که شاید وضعیت زندگیشان بهتر از ما باشد اما از پس خرید این اجناس بر نمی‌آیند و متأسفانه این موضوع بیش از همه پدر و مادرها را رنج می‌دهد که چرا عدم توانایی‌شان برای خرید جهیزیه، آینده فرزندانشان را تحت تاثیر قرار داده است.

ازدواج یکی از تکالیف اساسی و مهم در طی مراحل وجودی انسان است که عدم تحقق به موقع آن مانع حرکت صحیح و طبیعی انسان‌ها است.

براساس آمارها، نرخ ازدواج به تناسب جمعیت کشور افزایش پیدا نکرده که به گفته کارشناسان ادامه این روند می تواند سرمنشاء بسیاری از آسیب‌ها و نگرانی‌ها در جامعه شود.

سید حامد برکاتی مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای که در سال ۹۹ انجام داده جوانان را مقصر کاهش میزان ازدواج و کاهش فرزندآوری جوانان ندانسته بلکه تاکید داشته که باید، حمایت‌های دولتی بیشتر و کامل‌تر شود چراکه از سال ۸۹ سالانه ۶ درصد و از سال ۹۷ هر سال هشت درصد از میزان ازدواج در کشور کم شده است.

چند سال گذشته شرایط بازار به‌شدت خراب شده است

کیانی یکی از کسبه در شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ۲۰ سال است که در کار فروش لوازم خانگی هستم، چند سال گذشته وضعیت به شدت خراب شده و حتی اقشار متوسط رو به بالا هم قادر نیستند خرید کنند.

وی با بیان اینکه اجناس خارجی موجود در بازار هیچ کدام اصل نیستند و خریدار فقط پول بیشتری برای خرید جنس تقلبی پرداخت می‌کند ادامه داد: ما به خریداران خرید جنس ایرانی را توصیه می‌کنیم چون از اصل بودن آن اطمینان داریم و قیمت آن هم مناسب‌تر است.

کیانی گفت: اکثر مشتریان ما خانواده‌هایی بوده که به دنبال خرید جهیزیه برای فرزندان خود هستند، متاسفانه روزانه شاهد حضور پدر و مادرهایی هستیم که پولی ندارند و فقط قیمت کالاها را گرفته و یا دنبال خرید اقساطی هستند و با توجه به وضعیت فعلی بازار ما شرمنده آن‌ها می‌شویم.

عدم ثبات در قیمت‌ها برای خریداران آزاردهنده است

این فروشنده شهرکردی یادآور شد: قیمتی که امروز به خریدار می‌دهیم مربوط به امروز است و نمی‌دانیم فردا چه نرخی برای کالاها تعیین می‌شود چون ممکن است گران‌تر شود و همین موضوع هم خریداران را آزار می‌دهد.

وی بیان داشت: گرانی اوضاع بازار و کسبه را هم کساد کرده، قبلا قیمت‌ها پایین‌تر و ثابت بود و ما هم مشتری‌هایمان را داشتیم اما حالا نه می‌دانیم فردا در بازار چه خبر است و قیمت‌ها چطور است و نه مشتری چندانی داریم.

اگر بگوییم مشکلات مالی و هزینه‌های بالای ازدواج بزرگ‌ترین سد راه جوانان برای تشکیل خانواده است، گزافه نیست، ترس از افتادن در منجلاب گرانی‌ها و مخارج و درآمدهایی که با دخل و خرج تشکیل زندگی مشترک نمی‌خواند سبب می‌شود تا جوانان بی‌توجه به نیازهایشان عطای ازدواج را به لقایش ببخشند، اما کارشناسان امر بارها درخصوص آثار فاجعه‌بار این تصمیم بر سلامت فرد و جامعه هشدار داده‌اند.

امتناع جوانان از ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی زنگ خطری برای سلامت جامعه

احمدی کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ازدواج تکلیفی اساسی و مهم در طی مراحل وجودی انسان است که عدم تحقق به موقع آن مانع حرکت صحیح و طبیعی انسان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بالا رفتن سن ازدواج طبعا مانع گذراندن مسیر رشد و تعالی انسان بوده و این مسئله به‌هنگام یکی از مسائلی است که از نظر بهداشت روانشناختی حائز اهمیت است تاکید کرد: افرادی که هرگز ازدواج  نمی‌کنند یا ازدواج به‌هنگامی ندارند، معمولا از ثمرات یک زندگی رضایت‌بخش، ایمن و بهزیستی روانی برخوردار نبوده و همیشه یک نوع بلاتکلیفی و به نوعی سردرگمی را تجربه می‌کنند.

این کارشناس بیان داشت: برخی از مراجعان به روانشناسان دختران و پسرانی هستند که به دلیل عدم توانایی مالی خانواده‌ها نتوانسته‌اند از پس هزینه‌های مراسم عروسی و خرید جهیزیه بر آیند و بنابراین برای همیشه از ازدواج چشم‌پوشی کرده‌اند.

احمدی احساس نگرانی والدین از آینده مبهم فرزندان را ازجمله مهم‌ترین مشکلات خانواده‌های این افراد عنوان و خاطرنشان کرد: عدم ازدواج جوانان مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای آن‌ها به همراه دارد و درصورت عدم پایبندی به اصول اخلاقی، اکثرا با لذت‌طلبی‌ها و کام‌جویی‌های بدلی به دنبال تکیه‌گاه‌های غیرحقیقی هستند تا از فشارهای روانی آسوده شوند، یا به نوعی آن را تعدیل کنند و این یعنی زنگ خطری که برای آینده به صدا در آمده و باید برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

تسهیل مسیر ازدواج جوانان و نظارت جدی بر کنترل هزینه‌های ازدواج می‌تواند معضلاتی که امروز در زیر پوسته شهر درحال وقوع است و در آینده به مراتب بدتر هم خواهد شد را کنترل کند و از بروز خطراتی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند پیشگیری کند.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.