به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،حامد رضایی گفت: تجربه و تحقیق ثابت کرده است که کمک‌های نقدی مردم به متکدیان در چهارراه‌ها و اماکن عمومی سبب ترغیب آن‌ها به ادامه تکدی‌گری است و به علت اینکه برخی از متکدیان درآمد خوبی از ناحیه کمک‌های مردمی دارند، حاضر به اشتغال در کار دیگر نیستند.
وی در خصوص رسیدگی به کودکان کار و خیابانی تصریح کرد: حدود ۳۲۷ کودک کار یا خیابانی در استان شناسایی شده است و اداره کل بهزیستی در سراسر استان به کودکان کار و خیابانی محروم از نعمت والدین، توجه بیشتری اعمال می‌کند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ادامه داد: در چند مورد شخصا با این کودکان در خیابان‌ها و چهارراه‌ها گفتگو کرده و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفته ام و متاسفانه برخی از آن‌ها از ناحیه والدین به مشاغل کاذب هدایت می‌شوند، اما تعدادی از آن‌ها با راهنمایی و هدایت کارشناسان ما، از شغل‌های کاذب رها شده و به کسب و کار مناسب سوق یافته اند.
رضایی درباره افراد زباله گرد نیز اظهار کرد: در خصوص رفع مشکلات این گروه، ۱۹ دستگاه اداری دخیل هستند و باید برای تحصیل، تهدیب و ورزش آن‌ها برنامه داشته باشند و اداره کل بهزیستی نقش دبیرخانه این ادارات را دارد و در این راستا شهرداری و دستگاه‌های مختلف وظایفی بر عهده دارند و همکاری شهرداری‌های استان با ادارات بهزیستی مطلوب است.
وی گفت: علاوه بر گشت روزانه با همکاری شهرداری‌های استان، مرکز شبانه روزی داریم و در صورت نیاز، از این افراد در آن مرکز نگهداری می‌کنیم و اغلب از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود به خاطر درآمد‌های کاذب سر چهارراه‌ها و خیابان‌ها، به این کسب و کار کاذب ادامه ندهند و با استفاده از خدمات و تسهیلات دولتی، صاحب شغل آبرومند شوند.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل متکدیان را شامل سه گروه معتاد، متکدی و اهل تمارض دانست و گفت: مردم در مواجهه با این قبیل افراد اغلب با ۱۲۳ و مرکز فوریت‌های پزشکی تماس می‌گیرند، اما جمع آوری این افراد در حیطه وظایف بهزیستی نیست و در وهله اول باید شهردای وارد میدان عمل شود و سپس نیروی انتظامی در صورت نیاز اقدام کند.
رضایی ادامه داد: البته اگر مورد خاصی معرفی شود یا نیاز به همکاری بهزیستی باشد، بهزیستی نیز این قبیل افراد را پذیرش می‌کند و در مورد افراد بی خانمان نیز به همکاری دستگاه‌های مختلف نیاز است، زیرا برخی از این افراد، تحت پوشش بهزیستی نیستند و حتی اغلب افراد بی خانمان که در سال‌های قبل در استان مشاهده می‌شدند، غیربومی بودند.
وی افزود: شهرداری با همکاری برخی دستگاه‌های متولی، راه اندازی گرمخانه‌ها را برای افراد بی خانمان پیگیری می‌کند و اداره کل بهزیستی نیز سرپناه شبانه برای این افراد دارد و وسایل بهداشتی و جای گرم در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از مشاهده چند فرد بی سرپناه در استان خبر داد و اظهار کرد: گزارش‌ها را پیگیری کرده ایم و برای مدیریت وضعیت آن‌ها با دستگاه‌های مرتبط جلسه‌ای خواهیم داشت و کلاس‌های مهارت آموزی بهزیستی در این راستا موفق بوده است، به نحوی که چند فرد بی خانمان با بهره مندی از این فرصت، کارگاه تولید و تعمیر سپر خودرو راه اندای کرده اند.
رضایی توضیح داد: در حوزه رسیدگی به متکدیان، بی خانمان‌ها و کودکان کار و خیابانی هر اندازه از کمک‌های دستی صرف نظر کرده و کمک‌ها را از مجاری اداری برای اشتغال و رفاه آن‌ها هزینه کنیم، نتایج ارزشمندی حاصل و از شمار جامعه هدف کاسته خواهد شد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.