به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گلستان ما-داود خاندوزی؛ پس از یک روز پر مشغله و در حالی که هوای شرجی گرگان کسل‌کننده است در حال برگشت به منزل ان هم با روزه داری با پیامک همسرم رو به رو شدم که «عزیزم داری بر می‌گردی نان هم بخر»، گرچه محل سکونت ما در مرکز شهر گرگان است و تقریباً در کمتر از فاصله ۵۰۰ متری چند نانوایی وجود دارد اما شلوغی صف‌هایی نانوایی باعث می‌شود که بخشی از وقت مفید ما که می‌توانست صرف بسیاری از مسائل مختلف شود را باید در صف نانوایی بگذرانیم.

برای یک خانواده سه نفره تنها دو عدد نان کافی است ولی برای اینکه این دو عدد نان را خریداری کنم تقریباً به صورت میانگین ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و اگر کسی قصد داشته باشد نان بیشتری را خریداری کنید این زمان شاید به بیش از یک ساعت هم برسد.

کسی هم که از‌ایستادن در صف نانوایی‌های شلوغ این روز‌های گرگان کلافه شده باشد و قصد داشته باشد نان بیات شده را از فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح بازار خریداری کند باید فروشگاه‌های زیادی را جستجو کند و این مسأله نیز مثل‌ایستادن در صف نانوایی وقت زیادی را از ما می‌گیرد.

فروشگاه‌ها می‌گویند که برخی مسائل بهداشتی مثل عدم بسته‌بندی نان‌های بربری باعث می‌شود که فروش چنین نان‌هایی در سطح فروشگاه‌ها کمتر دیده شود و عده‌ای هم که این کار را برای جلب مشتری انجام می‌دهند در حقیقت تخلف کردند و تنها نان‌هایی بسته‌بندی شده فانتزی و لواش را باید این فروشگاه‌ها عرضه کنند.

نسخه شفا بخش مسئولان صف نانوایی‌ها را کاهش نداد
این مسأله این سؤال را در ذهن بسیاری از ما ایجاد می‌کند چرا نانوایی‌های صنعتی مثل نانوایی‌های سنتی مورد حمایت دولت قرار نگرفتند که وقتی با چالش‌هایی مثل کرونا و یا شلوغی نانوایی به هر دلیلی رو به رو شدیم به کمک تنظیم بازار بیاید تا رسانه‌های معاند هم نظام مقدس جمهوری اسلامی را برای جیره‌بندی نان به دلیل شلوغی به چالش نکشند.

گرچه برخی مسئولان تصور می‌کنند که با صنعتی شدن نان اشتغال بخش نان سنتی به خطر می‌افتد ولی ذائقه ایرانی‌ها برای تازه خوری نان به نظر می‌رسد که چنین مسأله‌ای رخ نخواهد داد.

موضوعی که شاید خود مسئولان نیز سردرگم کرده است این است که با وجود اینکه هر ساله مجوزات بیشتری برای ایجاد نانوایی‌های سنتی ارائه می‌کنند اما همچنان با مشکلات زیادی در این مسیر رو به رو هستند که حتی برخی از این مشکلات به روان اجتماعی جامعه نیز آسیب وارد کرده است.

از سویی دیگر گسترش این فضا باعث شده که نظارت‌ها بر شبکه توزیع آرد و نان سخت‌تر شود، مردمان زیادی در صف‌های شلوغ نانوایی از فروش نان بدون نوبت قبلی به افراد نورچشمی و آشنایان خبازان گلایه می‌کنند که قانون بستری برای برخورد با آن‌ها را ندارد و یا بدتر از آن آرد یارانه‌ای دولت از سوی نانوایی‌ها خارج از عرضه توزیع می‌شود و یا آنکه پس از تبدیل شدن به نان به جایی اینکه وارد سفره‌های مردم شود سر از هتل‌ها و جیگرکی‌ها و غیره در می‌آورد و هیچ ضابطه و قانونی برای برخورد با این افراد وجود ندارد.

قطعاً صنعتی شدن بخشی از تولید نان باعث می‌شود که هزینه‌های تمام شده نان کاهش یابد وعرضه و تقاضای بازار در تعیین قیمت نهایی نان نقش داشته باشد و از سویی دیگر بساط بسیاری از رانت خواری‌های دولتی در عرضه را کاهش دهد.

در کشور‌های مختلفی با وجود آنکه بخش عمده‌ای از تولید نان به صورت صنعتی صورت می‌گیرد تولید نان سنتی نیز تداوم دارد و صنعتی شدن تولید نان با حذف اشتغال بخش سنتی همراه نبوده و متناسب با ذائقه مردم تولید انواع نان سنتی نیز ادامه یابد و حتی باعث شده که نانوایی‌ها ابتکارات بهتری برای عرضه با کیفیت نان داشته باشند.

چنین ابتکاراتی از سویی برخی از نانوایی‌های استان گلستان نیز به چشم می‌خورد در شهر گرگان شاهد آن هستیم که نانوایی نان را با تنور‌های سنتی قدیمی پخت می‌کند و یا نانوایی دیگری نان را به محصولات فست فود و به صورت تنوری به فروش می‌رساند که مورد استقبال بسیاری از شهروندان گرگانی قرار گرفته است.

در بسیاری از کشور‌ها برای تأمین نان در دسترس مردم، توزیع نان یارانه‌ای از طریق شهرداری‌ها رواج دارد و علاوه‌بر سیاست‌های تشویقی و حمایتی، اصلاح سیاست‌های مرتبط با خصوصی‌سازی و افزایش رقابت در این بخش نیز می‌تواند کمک شایانی به افزایش انگیزش کشاورزان، آسیابان و نانوایان کند.

در کشور‌های موفق در این صنعت، عمده فرآیند خرید گندم، کنترل کیفیت گندم، حمل‌ونقل و ذخیره‌سازی گندم به عهده بخش خصوصی و تعاونی‌های کشاورزان بوده و شرکت‌های بزرگی مسوولیت این کار را بر عهده دارند.

عذرخواهی معاون استاندار گلستان برای شلوغی نانوایی‌ها
اما با این وجود سید محمد دهنوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تقارن ماه رمضان و ایام نوروز را عاملی بر افزایش صفوف در نانوایی‌ها برشمرد و از مردم استان گلستان عذرخواهی کرد.

این مقام مسئول می‌گوید: وضعیت تهیه نان و صف‌های طولانی جلوی نانوایی‌ها سبب رنجش و ناراحتی مردم شده بود که با مذاکرات صورت گرفته با مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قول داده شد که بزودی سهمیه اختصاصی آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای گلستان افزایش یابد.

دهنوی تأکید کرد که گلستان در تولید گندم پس از استان‌های خوزستان و فارس بیشترین تولید این محصول را در اختیار دارد و کیفیت گندم تولیدی منطقه گلستان در کشور بی‌نظیر است و شایسته نیست که زارعانی که خود گندم کشور را تولید می‌کنند برای تأمین قوت خود در تنگنا باشند.

رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی که گلایه مردم گلستان در خصوص صفوف شلوغ نانوایی را به گوش مسئولان کشور رسانده و می‌گوید احتمالاً پای قاچاق کالا در میان است.

ریشه شلوغی نانوایی‌ها از زبان رئیس اتحادیه خبازان گلستان
رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان نیز معتقد است که یکی از علل آن، افزایش مسافران نوروزی است چراکه براساس گزارش دستگاه‌های ذی ربط آمار مسافران نوروزی در سال جاری با افزایش ۵۰ درصدی همراه بوده است.

حمیدرضا مقیمی ادامه می‌دهد؛ با وجود افزایش مسافران نوروزی، سرانه آرد اختصاص یافته به مسافران کافی نبود از طرفی گرانی قیمت برنج و ماکارونی نیز در بروز این مشکل بی‌تأثیر نیست.

وی معتقد است که برخی از دامداران به جای علوفه، نان تازه به دام‌های خود می‌دهند، ارزان بودن نان نسبت به خوراک دام موجب شده تا دامداران برای خوراک دام از نان استفاده کنند و این مسأله نیز موجب تشدید مشکل صف‌های طولانی در نانوایی‌ها شده است.

رئیس اتحادیه خبازان استان گلستان کاهش سهمیه نانوایی‌ها در استان گلستان را تکذیب کرد و گفت: البته شاید سهمیه برخی از نانوایی‌ها به دلیل تخلف کاهش یافته و به نانوایی مجاور اختصاص داده شود اما مسأله کاهش سهمیه آرد مطرح نیست.

مقیمی با اشاره به اینکه میزان تعلق سهمیه آرد به نانوایی‌ها بستگی به موقعیت مکانی نانوایی دارد، گفت: معمولاً سهمیه اختصاص یافته به نانوایی‌ها از هشت تا ۲۶ کیسه آرد است، ما در کمیته تخصیص سهمیه‌ها را به جد مورد پیگیری قرار می‌دهیم و علاوه بر آن متخلفان هم تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

وی از مردم خواست درصورت مشاهده هر گونه تخلف در نانوایی‌ها، موارد را به سامانه ۱۳۵ تعزیرات یا ۱۲۴ سازمان صمت گزارش کنند، بیان می‌کند؛ یکی از علل شلوغی صف‌های نانوایی تعطیلی خودسرانه برخی نانوایی‌ها است که از مردم می‌خواهیم هر گونه تعطیلی خودسرانه نانوایی‌ها را به ما گزارش کنند.

هیچ کمبود آردی در سطح استان گلستان وجود ندارد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز می‌گوید در حال حاضر هیچ کمبود آردی در سطح استان گلستان وجود ندارد،: در فروردین ماه امسال نیز ۱۰۰ تن آرد مازاد در قالب سهمیه نوروز بین واحد‌های خبازی استان گلستان توزیع شده است لذا در تأمین آرد مشکلی نداریم.

افشار تأکید کردهیچ تغییری در سهمیه آرد رخ نداده اما اگر نظارت‌ها بیشتر شود تا حدودی این مشکلات برطرف می‌شود، گرچه مصرف نان به دلایل متعدد از جمله گرانی برنج افزایش یافته اما اگر آردی که به واحد‌های خبازی اختصاص می‌یابد پخت شود و تنها به مصرف انسان برسد مشکلی در این زمینه ایجاد نمی‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه یکی از تخلفات مهم که از واحد‌های خبازی گلستان گزارش می‌شود تعطیلی خودسرانه است، تأکید می‌کند؛ تعطیلی خودسرانه برخی واحد‌های خبازی بی‌نظمی‌هایی را در استان ایجاد کرده و اگر این موارد رعایت شود مشکلی در پخت و توزیع نان ایجاد نمی‌شود.

 گفتنی است که در استان گلستان دو هزار و ۳۸۰ واحد نانوایی شامل یک هزار و ۸۳۰ واحد نانوایی دولتی، ۵۰۰ واحد نانوایی آزادپز (نیمه دولتی) و ۵۰ واحد نانوایی سوپر آزادپز دارای مجوز در مناطق شهری و روستایی استان گلستان فعالیت دارند.

در گلستان ۳۶ کارخانه آرد با ظرفیت تولید سالانه ۱. ۴ میلیون تن آرد و ۱. ۶ میلیون ظرفیت سیلو گندم فعالیت دارد.

استان گلستان سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص می‌یابد و این استان رتبه دوم ایران را دارد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.