به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از کُردتودی، دوران کودکی یکی از دوران های مهم رشد و تحول انسان است که نقش سازنده ای در زندگی هر فرد دارد، توجه به نیازهای اسایی کودکان در این سالها و پاسخوگی به سوالات آنها زمینه ساز رشد و سلامت آنان و به تبع آن پیشرفت و توسعه جامعه است.

کودکان اصلی ترین سرمایه هر جامعه هستند و به همین علت روز ملی کودک فرصت مناسبی برای پرداختن به مسائل و مشکلات آن و ارائه راه حل مناسب است.

کودکان طبق نظر روانشناسان موجود مستقلی است که ویژگی ها و نیازها خاص خود را می طلبد.

هنوز کودکان بسیاری از دسترسی به خدمات بهداشتی، درمانی، بیمه تامین اجتماعی که از حقوق اساسی آنان است، محرومند. بیماری، سوء تغذیه، هوای آلوده، آب غیر بهداشتی، سرپناه نامناسب و… هر سال میلیون‌ها کودک را در جهان به کام مرگ می‌کشاند.

در طی دو سال گذشته با حاکم شدن ویروس کرونا بر جهان و به تبع آن کشور ما مشکلات زیای از قبیل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی پیش آمد که کودکان را در معرض خطر قرار داده.

کشاندن آموزش به فضای مجازی و در اختیار گذاشتن گوشی ها هوشمند برای کودکان اوقت فراغت بچه های سرزمین ما را بلعید و به گفته بسیاری از خانواده ها و کارشناسان فرهنگی و اجتماعی مشکلات متعددی به وجود آورد.

بوستان بازی آرزوی دیرینه کودکان محلات فقر نشین کردستان!

با وجود نقش مهم شهر و پارک بازی در شادابی و نشاط کودکان، اما شهرستان بیجار با همه ظرفیت ها وپتانسیلی که دارد، بچه های محلات فقیر نشینش در حسرت یک بوستان بازی استاندارد هستند.

شهرستان بیجار به لحاظ کوهستانی بودنش در فصل های زیادی از سال در سرما به سر می برد و بیشتر کودکان مجبورند برای در امان ماندن از سرما در خانه بمانندو بسیاری ا زمادران برای جلوگیری از سرما خوردگی کودکانشان ترجیح می دهند که در خانه باشند و بازی کنند.

با وجود اوقات فراغت بیشتر در این مدت کرونایی اما کودکان بیجاری به خصوص در محلات فقیر نشین مکان مناسبی را برای بازی ندارندتا در آن به بازی بپردازند.

آروزی کودکان محلات فقیر نشین بیجار داشتن بوستان بازی استاندارد ای است تا در آن بازی کنند و هیجانات کودکی خود را در آن تخلیه کنند.

بوستان دوستدار کودک علاوه بر اینکه زمینه تفریح و بازی کودکان در فضایی اختصاصی را فراهم می کند برای فعالیتهای اجتماعی،آموزشی و فرهنگی مدیریت شهری که برای کودکان هر ساله طراحی و اجرا می شود، نیز محل مناسبی خواهد بود.

محمد کاظمی پدر کودک بیجاری ساکن محله تازه آباد که یکی از مناطق حاشیه ای شهر است می گوید: پسرم اکثر اوقات داخل کوچه است و واقعا نگران او هستم چرا که داخل کوچه به هر بازی و سرگرمی می پردازند.

کاظمی افزود: اگر یک شهربازی با وسایل سرسره و تاب و چند وسیله دیگر وجود داشته باشد به راحتی خودم از کودکم مراقبت می کنم و اجازه می دهم در فضای سالم و آزاد به تفریح و شادی بپردازد

یک مادر بیجاری از محله محمود آباد می گوید: دخترم حداقل دوساعتی باید با همسن وسالان خود ارتباط داشته باشد ولی رها کردن او در کوچه بدون نظارت بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: در شهر بیجار نیازهای کودکان و نوجوانان فراموش شده است و هر وقت می خواهیم کودکان تفریحی داشته باشند آنها را در کوچه رها می کنیم تا بازی کنند.

وی ادامه داد: انتظار می رود تا مکان مناسبی برای کودکانمان ایجاد شود تا بتوانند در آن به راحتی به تفریح و بازی بپردازند.

استفاده بی ضابطه کودکان از بازی های رایانه ای معضلی که نیازمند توجه والدین است

در طول دوران کرونایی استقبال کودکان از فضای مجازی بیشتر شده که همین امر موجب بروز مشکلاتی برای خانواده ها شده است که نیازمند تدبیر مسئولان و اولیائ و مربیان است.

فاطمه ابراهیم زاده کارشناس امور خانواده بیان داشت: دنیای امروز بچه ها ، با گسترش روز افزون رایانه ای زمین تا آسمان با دهه های گذشته فرق کرده و تغییرات روحی و فرهنگی نسل کودک و نوجوان در سایه ابزار جدید، کاملا نرم و البته سریع اتفاق می افتد.

وی افزود: با نگاهی به انبوه بازی های رایانه ای موجود در بازار در می یابیم که قریب به اتفتق این بازی ها وارداتی است و محصول کشورهای دیگر با فرهنگ های مختلف است.

کارشناس امور خانواده گفت: برای ساخت بازی های رایانه کشورهای غربی به اهدافی که داشتند رسیده اند، اما متاسفانه کشور ما در این زمینه تا کنون به پیشرفت قابل توجهی نرسیده است و شرکت هایی که در این زمینه مشغول فعالیت اند و تولیداتی هم عرضه کرده اند که متاسفانه پاسخگوی نیازهای نسل امروز جامعه نیست و باید برای این امر حیاتی، توسط مسوُولان ذیربط، تدابیری اندیشه شود.

عوارض جسمی که بازی های رایانه و موبایلی برای کودکان به دنبال دارد

ابراهیم زاده با تاکید بر اینکه اعتیاد به بازی های رایانه ای در کنار آثار مخرب روحی ، مشکلات جسمی هم به دنبال دارد ، گفت: مشکلات بینایی، صدمات اسکلتی ، مشکلات پوستی، ایجاد تهوع و سرگیجه خصوصا در کودکانی که صرع دارند از مهمترین عوارض اعتیاد به بازی های رایانه ای و موبایلی است.

وی بیان داشت: از دیگر عوارض جسمانی که به دنبال استفاده بیش از حد رایانه و برنامه های موبایلی به وجود می آید ، چاق شدن کودکان و نوجوانان بعلت کم تحرکی در استفاده بیش از حد از این وسایل است.

و اما…

روز ملی کودک برای دولت‌ها نیز فرصتی برای اندیشیدن و عمل کردن به تعهدات خود برای همگان  و به ویژه کودکان است. بخصوص در دورانی که بحران کرونا همواره با مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سلامت جامعه و افراد آن از جمله کودکان را به مخاطره انداخته است.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.