به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در رابطه با رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گفت: با ورود به دوره میانسالی، شاهد پیری جمعیت خواهیم بود که این یکی از مسئله‌های مهم و جدی است و باید به آن پرداخته شود و در بودجه و موضوعات اقتصادی و فرهنگی به صورت خاص، نگاه ویژه‌ای به آن شود. از نظر اقتصادی، قاعده‌ای به نام جمعیت و جوانی جمعیت و قانونی تصویب شده که در حال پشتیبانی است. شاید برای سال‌های متمادی تردید وجود داشته باشد که از نظر تأمین بودجه به این پشتوانه اطمینان داشته باشیم. بنابراین، دولت در حال تلاش است که زمینه‌های این پشتیبانی را فراهم کند و بخشی از آن مهیا شده که از آن جمله می‌توان به حوزه مسکن اشاره کرد.

خانم خزعلی افزود: واقعیت این است که مسائل فرهنگی حرف اول را می‌زنند و ما باید بتوانیم از نظر فرهنگی آن گونه که باید در جامعه کار کنیم چراکه کنترل و محدود شدن جمعیت، جنبه فرهنگی هم دارد و نقص و کمبود جمعیت ناشی از این موضوع است و حتماً باید جبران شود.

وی گفت: دولت اقداماتی در برنامه هفتم انجام داده و بند‌هایی را آورده است تا برنامه پنج ساله آینده، تضمینی داشته باشد برای این که حرکت جمعیت رو به جلو برود تا بتوان خسارت‌های ناشی از کاهش جمعیت را جبران کرد. اما هنوز، ما با افرادی که در این زمینه در حال کار کردن و موفق هستند فاصله زیادی داریم. چون حقیقتاً ممکن است ترکیب جمعیتی ما در سال‌های آینده هم از لحاظ داخلی یعنی کاهش جوان‌ها و هم از نظر خارجی یعنی قدرتی که در منطقه می‌توانیم داشته باشیم دچار بحران شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: چند روز پیش در سفری که به ازبکستان داشتیم شاهد بودیم که جمعیت آن‌ها به سرعت در حال رشد است و اگرچه در سه سال گذشته، موالید این کشور ۳۶۰هزار در سال بود الان به یک میلیون رسیده و این حرکت بسیار سریعی است. البته در خیلی از کشور‌های دیگر کاهش جمعیت وجود دارد، اما هم اکنون، در منطقه بعد از ارمنستان، ما بیشترین کاهش جمعیت را داریم و در سال‌های آینده هم، وضع جمعیتی ما دگرگون خواهد شد تا جایی که ممکن است در دهه‌های آینده، ۲۰ درجه تنزل جمعیت داشته باشیم و طبیعتاً با جمعیت سالمند و پیری روبرو خواهیم شد که به مراقبت نیاز دارد و هزینه بر است و جوان‌هایی نداریم که آن‌ها را پشتیبانی کنند و در این صورت، مجبور به وارد کردن نیروی کار جوان و خلاق خواهیم بود و خیلی از مسائل دیگری که امیدواریم به آن مرحله نرسیم.

خانم خزعلی گفت: یکی از جمعیت‌هایی که جزء سرمایه ما محسوب می‌شوند دهه شصتی‌ها هستند چراکه بیشترین موالید در آن دهه بوده است تا جایی که دهه شصتی‌ها ۲۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، در حالی که دهه هفتاد و هشتاد ۱۵درصد است و دهه ۹۰ به شدت تنزل پیدا کرده است و فقط ۹ درصد جمعیت ما را تشکیل می‌دهد و اگر سرمایه گذاری مناسبی روی دهه شصتی‌ها انجام نشود هم از نظر فردی شان که اغلب مجرد هستند و هم از نظر جمعیت که می‌توانند به عنوان پنجره باز باروری تا پنج شش سال آینده محسوب شوند، این مسئله خسارت سنگینی را به کشور وارد خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برگزاری رویداد‌هایی مثل رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه می‌توانند کمک کننده باشند و انسجامی را میان بخش‌های موثر ایجاد کنند؟» افزود: اگر همه بخش‌ها و نیرو‌های مردمی به صورت وسیع وارد شوند، با توجه به این که این برنامه، یک ابر رویداد در زمینه خانواده است و اگر خانواده را حفظ کنیم و به معنای واقعی آن، جایگاهش را پیدا کنیم و اجازه ندهیم از ارزش‌های خانواده کم شود و از هم پاشیده شود و معنی خود را ازدست ندهد، می‌توانیم هم در بحث کمیت جمعیت و هم در کیفیت جمعیت بسیار موفق باشیم. چون یکی از مسائل فعلی که با آن روبرو هستیم ازدست رفتن کیفیت جمعیت و هویت نوجوانان و جوانان کشور و پوچی و ازدست دادن ارزش‌هایی است که متکی به آن بوده و هستیم و سلامت جامعه و موفقیت آن وابسته به سلامت خانواده است و اگر این سلامت از درون، از هم پاشیده شود بدون شک، جامعه دچار آسیب‌هایی خواهد شد و به همین دلیل، این رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه را به کمک دستگاه‌های فرهنگی و همه نهاد‌هایی برگزار خواهیم کرد که به گونه‌ای متولی مسئله خانواده و فرهنگ هستند و شورای سیاست‌گذاری آن در جلسه تشکیل شده است و کارگروه‌ها مشخص شده اند.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: بتوانیم با یک حرکت جمعی و به کمک خود مردم همه این موارد حتی مسئله جمعیت را نیز، حل کنیم، چون ابلاغی و بخشنامه‌ای و دستورالعملی نیست بلکه مسئله‌ای است که مردم باید با انگیزه و تمام وجود به میدان بیایند و ما باید بتوانیم خانواده ایرانی را به عنوان یک الگوی جهانی که دارای ویژگی‌ها و مناسبات منحصربفردی است را مطرح کنیم؛ خانواده‌ای که می‌تواند در مواجهه با بسیاری از مشکلات و مسائل مقاومت کند؛ همه مواردی که جهان با آن روبروست و چالش‌هایی که زندگی مدرن با آن مواجه است.

خانم خزعلی افزود: در کارگروه‌هایی در حال کار هستیم که یکی از آن‌ها کارگروه موفقیت و مهارت خانواده است. چون بسیاری از مشکلاتی که باعث از هم پاشیدگی خانواده می‌شوند به دلیل نبود مهارت است. زیرا روابط موثر بین اعضای خانواده برقرار نمی‌شود و مهارت‌های لازم برای این منظور وجود ندارد و تعهد به ارزش‌ها و اخلاقیات کمرنگ شده است و باید بتوانیم این موارد را از درون خانواده درست کنیم تا شادی و رضایت و انعطاف پذیری و ایجاد حال خوب در خانواده به وجود آید.

وی گفت: دومین کارگروه، مدیریت و تربیت دینی است که باید برای مسائل راهبردی و اساسی خانواده برنامه ریزی داشته باشیم و سبک و سیاق خانواده ایرانی و اسلامی را زنده نگه داریم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: کارگروه سوم، مد و لباس خانواده است که ارتقاء مهارت‌ها و خلاقیت‌ها در سبک پوشش به ویژه عفیفانه است. یعنی خانواده در هر زمان و مقطعی چه پوششی داشته باشد و حمایت از پوشش‌ها و مد‌های مناسب و کار‌های خلاقانه و نمایشگاه‌هایی که در استان‌های مختلف به صورت منطقه‌ای و کشوری است و ان شاءالله، بعداً هم به صورت بین المللی برگزار خواهند شد و این برنامه قرار است یک سال با رویداد‌های مختلف و کشف استعداد‌ها و خلاقیت‌ها در زمینه خانواده ادامه داشته باشد.

خانم خزعلی همچنین گفت: کارگروه چهارم، رسانه و خانواده است که به استفاده صحیح از رسانه، سواد رسانه و چگونگی ارتباط گیری با رسانه و چگونگی ارتباط متقابل رسانه و خانواده می‌پردازیم.

وی گفت: کارگروه پنجم، سفره، تغذیه و خانواده است و ضمن این که مسئله سلامت غذایی مهم است و این که نشاط خانواده در نوع غذای انتخابی از اهمیت برخوردار است الگو‌های مختلف تغذیه محلی نیز موردبررسی قرار می‌گیرد و نمایشگاه‌ها و جشنواره‌هایی در زمینه فرهنگ سفره و غذا در سراسر ایران برگزار خواهد شد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: کارگروه ششم بازی و خانواده است. بازی به عنوان یک حرکت می‌تواند باعث تقویت روحیه دوستی و نشاط در خانواده و حلقه اتصال بین والدین و کودکان باشد و همین طور، خلاقیت‌ها و رشد فکری را به گونه‌ای پشتیبانی کند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.