به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به سختی ها و مخالفت ها پشت پا زدند و قدم در راهی گذاشتند که شاید از دید عموم ممکن نیست، کمک به هم نوع شغل آنها شد و توانستند ثابت کنند می توانند با عزم، اراده و استقلالی که دارند تابوی حضور در شغل های مردانه را بشکنند.

اینجا ایستگاه ۱۱۷ آتش نشانی کرج است، جایی که زنان بدون ترس از حریق، آوار و تصادف آماده امدادرسانی به مردم هستند، ساعتمان را به وقت ۳ بهمن و روز زن کوک کردیم، با زنان آتش نشان همراه شدیم تا از تجربه های متفاوت شان برایمان بگویند، با ما همراه باشید؛
محیا فلاحی که با ۵ سال سابقه خدمت، آتش نشان سوم است، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ “همسرم آتش نشان است، ۵ سال پیش با فراخوان سازمان، در آزمون شرکت کردم و قبول شدم، خانم ها توانایی هر کاری را دارند، اگر علاقه نباشد حتی انجام فعالیت های روزانه هم سخت می شود.
آتش نشانی سختی های خاص خود را دارد اما این پشتکار است که باعث می شود یک خانم از عهده آن بر بیاید، از راهی که انتخاب کرده ام پشیمان نیستم، شغل ما تلخی و شیرینی دارد اما تلخی های آن پر رنگ تر جلوه می کند و اغلب شاهد وقوع اتفاقات برای هم نوعمان هستیم.
وی که در رشته نرم افزار تحصیل کرده، ادامه می دهد؛ از مشاهده صحنه های تلخ، آسیب های جانی و مالی به افراد ناراحت می شویم اما زمانی که یک شهروند بحران را پشت سر می گذارد، حس رضایت و شادی نشات گرفته از آن ما را عمیقا خوشحال می کند، همسرم  پشتوانه من است”.
مهدیه تفتیانِ ۳۱ ساله که کارشناس ارشد برق الکترونیک است و ۵ سال سابقه خدمت در واحد عملیات آتش نشانی دارد، در گفتگو با خبرنگار تیتریک، می گوید؛ “نویسندگی، آتش نشانی و پلیس، ۳ شغل مورد علاقه من بود، در بدو ورودم تصور نمی کردم به عنوان نیروی عملیاتی مشغول به کار شوم.
با اصرار پدرم آزمون دادم و متوجه شدم که قرار است در واحد عملیات استخدام شوم، ترس داشتم چرا که نگاهم به آتش نشانی صرفا حریق بود، با گذشت زمان عملیات نجات می رفتیم و با صحنه های دلخراش روبرو می شدیم اما خودم را راضی کردم که راه را ادامه بدم و از شغلم راضی هستم.
آشپزیم خوب است، فرصت انجام آن را هم دارم اما علاقه مند نیستم، البته گهگاه در ایستگاه با مواد اولیه ای که داریم پخت و پز می کنیم. ماموریت ها آنقدر زیاد است که سختی های آن در ذهن نمی ماند، اخیرا همکارانم به حادثه خطرناک حریق LPG در پل فردیس اعزام شدند.
عموم مردم معتقدند که آتش نشان نیروی بدنی لازم دارد اما علاوه بر آن نیازمند تصمیم گیری به موقع است، از اعزام به ماموریت ترسی نداریم، در برخی ماموریت ها حتی آقایان هم ممکن است ازنظر توان بدنی با توجه به طول مدت عملیات  کم بیاورند که با نیروهای اماده دیگر در عملیات جایگزین می شوند، چیزی که اهمیت دارد  مهارت استفاده از تجهیزات است که اهمیت بالایی دارد” و توان بدنی بخشی از فاکتورهای یک آتش نشان است.
الهام خلجی فرمانده شیفت ۳ که ۷ سال در سازمان آتش نشانی کرج خدمت می کند به خبرنگار تیتریک، می گوید؛ از سال ۸۲ که نیروهای قدیمی استخدام شدند دنبال این بودم که آتش نشان شوم اما موفق نشدم، سال ۹۳ با مکاتباتی که انجام شد ماموریت گرفتم و وارد سازمان آتش نشانی شدم.
به عنوان تنها ایستگاه بانوان در کرج فعالیتهای مختلفی اعم از اطفاء حریق امداد و نجات، آموزش های ایمنی و آتش نشانی برای قشرهای مختلف  و… انجام می دهیم اما نوع اعزام به عملیات به دو گونه است، هر ایستگاهی یک محدوده عملکردی دارد که در صورت حادث شدن حریق و حوادث به همراه تیم آقایان در ایستگاه ۱۰۱ (ایستگاه همجوار) به عنوان یک تیم واحد اعزام میشویم و یک ماموریت های دیگری هم هست که اگر خانمی دچار حادثه شود به عنوان تیم پشتیبانی به خارج از حوزه عملکردی در سطح شهر کرج به صورت مستقل اعزام میشویم.
 اغلب خانم ها از اینکه یک آتش نشان زن به آنها کمک می کند خوشحال شده و برخی هم تجب می کنند و آن را شغلی مردانه می دانند.
زمان وقوع فاجعه پلاسکو آتش نشان بودم، قبل از وقوع این حادثه با خطرات شغلم آشنایی داشتم، آتش نشانی با خطر عجین است اما از انتخاب آن پشیمان نیستم، علاوه بر حریق، ماموریت های نجات، تصادفات جاده ای، آسانسور، ریزش چاه، آوار داریم وتا امروز قریب به ۸۰۰ ماموریت داشته ام.
بر خلاف اغلب خانم ها از سوسک نمی ترسم، البته ترس لازمه آتش نشانی است و اگر نباشد فرد دچار اشتباه می شود، باید ریسک را در این کار به حداقل رساند، تنها تفاوت آتش نشان با افراد عادی این است که در شرایط اضطراری روی خود و دیگران کنترل بیشتری دارد و با مهارتی که دارد از ابزارها بهترین استفاده را داشته باشد”.
این ایستگاه اولین ایستگاه آتش نشانی زنان در خاورمیانه است، هیچ جای دنیا ایستگاه ویژه خانم وجود ندارد و عملا ترکیبی از خانم و آقا هستند اما ایستگاه آتش نشانی کرج از استقلال کامل برخوردار بوده و ایستگاه بانوان کرج تنها و قدیمی ترین ایستگاه آتش نشانی ایران هم هست.
فعالیت این ایستگاه از بهمن ماه سال ۸۱ استارت خورده و از فروردین ۸۲ هم این تیم با ۱۱نفر به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کردند، بیش از  ۱۸ سال از این ماجرا می گذرد و امروز ۱۶ زن در قالب ۳ شیفت ۵ نفره و یک مسئول به مردم خدمت می کنند.
انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.