به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،  می‌شود ادعا کرد که هیچ ایرانی‌ای پیدا نمی‌شود که کشک و بادمجان را نشناسد ولی مطمئنا بسیاری از ایرانی‌ها به جز اهالی شهر شاهرود آبگوشت کشک و بادمجان را نمی‌شناسند.
این آبگوشت، ظاهر و طعم متفاوتی با آبگوشت‌های دیگر دارد.
آبگوشت متفاوتی که حتما باید امتحان کنید
مواد لازم
۵۰۰ گرم گوشت ماهیچه گوسفندی
۱ پیمانه لوبیا چیتی
۱ پیمانه نخود
۱ پیمانه عدس
۲ عدد بادمجان قلمی متوسط
۲ عدد پیاز متوسط
مقداری فلفل و زردچوبه
کشک به مقدار لازم
۱. نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل در کاسه‌ای پر از آب خیس کنید و چندین بار آب روی آنها را عوض کنید.
۲. گوشت را بشویید و در آبکش بگذارید. پیازها را پوست کنده و به خلال‌های درشت برش بزنید.
۳. پیازها، گوشت و حبوبات (همراه با عدس) را در قابلمه‌ای ریخته و حدود ۳ ـ ۲ لیوان آب هم ریخته روی حرارت متوسط بگذارید. زردچوبه و فلفل هم بیفزایید.
۴. بادمجان‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آنها را حلقه حلقه کنید. بهتر است قطر حلقه‌ها حدود ۳ سانتی‌متر باشد تا در حین پخت در آبگوشت له نشوند.
۵. بعد از پخت حبوبات و گوشت، بادمجان‌ها را به آبگوشت اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه تا یک ربع کشک را هم بریزید. مدت زمان ۵ دقیقه برای جوشیدن کشک کافی است.
۶. بعد از جا افتادن آبگوشت، برای سرو کردن، همه مواد را در کاسه‌ای بزرگ بریزید و با کشک تزئین کنید.
فوت‌وفن
چون کشک مقداری نمک دارد، اگر می‌خواهید به آبگوشت نمک اضافه کنید، این کار را بعد از چشیدن غذا انجام دهید و اگر نیازی به نمک احساس کردید در آن صورت مقداری نمک اضافه کنید.
این آبگوشت برخلاف دیگر آبگوشت‌ها گوشت کوبیده ندارد بلکه همه مواد با همدیگر بدون کوبیده شدن مصرف می‌شوند.
ترشی لبو
مواد لازم
۱ کیلوگرم چغندر قرمز
سرکه سفید به مقدار لازم
۲ ق‌س سیاه‌دانه
۲ ق‌س شکر
۶ عدد دانه فلفل سیاه یا سفید
۱ ق‌م نمک
۱ ق‌س تخم گشنیز
۲ شاخه رزماری تازه

۱. چغندرها را خوب شسته و با پوست در یک قابلمه بریزید، سپس کمی روی آنها آب ریخته و روی حرارت بگذارید تا بپزند. بعد از پخت، آنها را از قابلمه درآورده وقتی خنک شدند پوستشان را جدا کنید. آنها را به شکل دلخواه برش زده یا قالب بزنید.
۲. شیشه‌ای که می‌خواهید در آن ترشی درست کنید، آماده بگذارید دو ردیف لبو در آن بریزید، بعد روی آنها سیاه‌دانه، تخم گشنیز و دانه فلفل را بریزید. دوباره شروع به چیدن لبوها کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا شیشه پر شود.
۳. روی همه مواد چند شاخه رزماری تازه بگذارید. حالا مقداری سرکه را با شکر و کمی نمک روی حرارت گذاشته، بجوشانید. بعد آن را کنار بگذارید تا خنک شود. سپس آن را روی لبوها در شیشه ترشی بریزید تا سطح لبوها را بپوشاند. بعد در شیشه را بسته آن را در جای خنک نگهداری کنید. ۱۵ ـ ۱۰ روز طول می‌کشد تا ترشی قابل مصرف شود.
خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.