به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، کوهی مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: بروز پدیده انسو به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دور پیوند‌های جهان به همراه توسعه فاز شرقی نوسان شبه دوسالانه (QBO) در تراز‌های فوقانی جو و قرار گرفتن دورپیوند AO در فاز منفی، از دلایل افزایش بیش از نرمال بارش در کشور به‌ویژه شمال غرب و استان اردبیل در پاییز و زمستان است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه پیش‌بینی‌های فصلی به‌صورت احتمالی بیان می‌شود، می‌گوید: از لحاظ علمی پیش‌بینی پدیده‌های حدی از قبیل بارش‌های سیل‌آسا از چندین ماه قبل امکان‌پذیر نبوده و هر گونه مخاطره جوی از طریق هشدار‌های هواشناسی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

او با تاکید بر لزوم پرهیز از بزرگنمایی در خصوص تاثیرات ال نینو گفت: سه دور پیوند ال نینو، AO و QBO بر پدیده‌های هوایی و جوی تاثیرگذار هستند، اما باید در نظر داشت که آثار ال نینو نهایتا در جنوب و مرکز کشور دیده می‌شود و اثرات آن در استان‌های شمالی کاهش می‌یابد و بیشتر دو پدیده AO و QBO در رخداد‌های جوی استان تاثیرگذار هستند.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل افزود: پیش‌بینی‌های هواشناسی بر اساس مدل‌های ریاضی و نقشه‌های ماهواره‌ای است و بر اساس این مدل‌ها میزان صحت پیش‌بینی‌های فصلی در دنیا و ایران بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است.

کوهی تصریح کرد: این در حالی است که میزان صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی هفتگی با لحاظ کردن پارامتر‌های مختلف تا ۸۵ درصد می‌رسد، در عین حال باید در نظر داشت که در هر منطقه و استانی شرایط خاص و منحصر به‌فرد است و کارشناسان هواشناسی استان، علاوه بر مدل‌های ریاضی و داده‌های ماهواره‌ای از تجارب خود هم در بررسی و پیش‌بینی‌های پدیده‌های جوی استفاده می‌کنند.

خبرنگار: بهرام محمدرضال

منبع:خبرگزاری صداوسیمای مرکز استان

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.