به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، در آغاز این کارگاه که به همت معاونت پژوهشی و امور بانوان و خانواده جهاددانشگاهی استان اردبیل، برگزار شد مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل به اهمیت بسترسازی برای افزایش جمعیت اشاره و تصریح کرد: تشویق و ترغیب به ازدواج به موقع و آسان، فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری و برطرف کردن موانع، بهترین بسترسازی برای افزایش جمعیت است.
افسانه جهانی با تشکر از اهتمام جهاد دانشگاهی استان در برگزاری کارگاه‌هایی با موضوع جوانی جمعیت اظهار کرد: یکی از موانع افزایش جمعیت مشکل ناباروی است که درمان آن می‌تواند ضمن کمک به این امر به نشاط آفرینی و پایداری خانواده‌ها کمک نماید.
وی خاطرنشان کرد: بانوان نقش بسزایی در پویایی و پیشرفت جامعه دارند چرا که آن‌ها در کنار حضور در جامعه و کمک به پیشبرد برنامه‌های کشور، در تربیت فرزندان سالم و صالح و استحکام نهاد خانواده نیز تلاش می‌کنند.

برای افزایش جمعیت، برنامه‌ریزی مناسب و کاربردی لازم است

درمان ناباروی به افزایش جمعیت و پایداری خانواده‌ها کمک می‌کنددر ادامه این کارگاه، مشاور امور بانوان و خانواده جهاد دانشگاهی استان اردبیل هدف از برگزاری این کارگاه را ارتقای سطح آگاهی عمومی در رفع مشکل ناباروری و تشویق خانواده‌ها برای اقدام به درمان نازایی و معرفی خدمات درمانی جهاددانشگاهی اعلام کرد.
سیده صغری جوادی، مسأله جمعیت را یکی از مهمترین مسائل سیاست‌گذاری در کشور دانست و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر میزان باروری و رشد جمعیت به طور محسوسی کاهش یافته است به همین دلیل باید برنامه‌ریزی مناسب و کاربردی برای افزایش جمعیت انجام گیرد تا از آثار زیان‌بار و شدید فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن کاسته شود.
وی به فعالیت‌های مرکز درمان ناباروی جهاد دانشگاهی اردبیل اشاره و تصریح کرد: از آغاز به کار این مرکز در سال ۱۳۸۹ بیش از سی هزار نفر با مشکل ناباروری به این مرکز مراجعه کرده‌اند که از میان حدود هفت هزار زوجی که سیکل درمانی خود را کامل کرده‌اند درمان بیش از دو هزار و ۷۰۰ زوج موفقیت‌آمیز بوده است.
مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: این مرکز با پزشکان مجرب و با بهره‌گیری از روش‌های درمانی نوین از جمله IVF، IUI و میکرواینجکشن و شیوه‌های درمانی افزایش شانس لانه‌گزینی جنین از جمله پی‌آر‌پی تخمدانی و رحمی، بلاستوسیست، DFI و لنفوسیت تراپی سعی دارد به بهترین شکل ممکن پاسخگوی مطالبات مردم باشد.
جوادی از عقد قرارداد جهاد دانشگاهی با کلیه سازمان‌های بیمه گر، بنیاد برکت، اداره کل بهزیستی استان، دانشگاه علوم پزشکی استان و خیرین سلامت جهت تسهیل ارائه خدمات درمانی به زوجین نابارور خبر داد.

ناباروری با ازدواج در سنین بالا ارتباط مستقیمی دارد
درمان ناباروی به افزایش جمعیت و پایداری خانواده‌ها کمک می‌کنددر این کارگاه آموزشی دکتر سارا امیرعجم، متخصص زنان و زایمان مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان اردبیل و دارای فلوشیپ نازایی از پژوهشگاه ابن سینا به تبیین مراحل و روش‌های درمان ناباروی و میزان موفقیت آن‌ها پرداخت و گفت: متاسفانه نازایی به شدت در حال افزایش می‌باشد و کار به جنین و تخمک اهدایی و استفاده از رحم اجرایی رسیده است.
وی به بالا رفتن سن ازدواج در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: از ۳۷ سالگی میزان باروری زنان پایین می‌آید با این حال شاهدیم بیشتر ازدواج‌ها در سن بالای ۳۵ سالگی صورت می‌گیرد که در نتیجه آن روز به روز بر تعداد افراد نابارور افزوده می‌شود.
دکتر امیرعجم ضمن توصیه به زوجین برای فرزندآوری در همان سنین جوانی افزود: با توجه به اینکه ذخیره تخمکی در زنان ثابت است و با گذشت سن روز به روز از میزان آن و موفقیت درمان ناباروری کاسته می‌شود لذا ضرورت دارد زوجین بعد از شش ماه تا یکسال بعد از ازدواج اگر بدون پیشگیری صاحب فرزند نشدند به مراکز درمانی مراجعه کنند.
در پایان این کارگاه به سوالات حاضران از سوی مدرس کارگاه پاسخ داده شد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع:روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.