به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، بهنام صحرانورد، استاد روابط بین الملل دانشگاه‌های اردبیل در خصوص اغتشاشات اخیر اظهار کرد: با گسترش تکنولوژی این امکان مهیا شده تا افراد از هر نقطه دنیا با فرهنگ‌های دیگر آشنا شوند و همین موضوع در مواردی باعث ایجاد پیامدهای منفی مدنی و تصویرسازی اشتباه افراد از سبک زندگی خود شده است.

وی با انتقاد از پیامدهای مخرب سبک زندگی ایجاد شده در اثر فضای سایبری افزود: جلوه دادن ایده آل‌ها و نشان دادن بخش مثبت واقعیت‌های زندگی خارجی‌ها و مقایسه آن با زندگی خود، توسط جوان ایرانی، یک تصور اشتباه از جامعه‌ای که درونش زندگی می‌کند به وجود آورده و فرد در این مواقع سعی می‌کند با بروز احساسات هیجانی خود اقدام به اعتراض کند.

پژوهشگر روابط بین الملل بیان کرد: در موضوع اعتراضات با دو نکته اساسی مواجه هستیم؛ نکته اول مباحث درون جامعه‌ای و نکته دوم کنش‌های فرامنطقه‌ای.

صحرانورد ادامه داد: در اتفاقات اخیر کشور، نوع برخورد و سوء مدیریت است که این اجازه را به جوان دهه هشتادی می‌دهد تا صرفا بر اساس هیجانات و احساسات خود، دست به اعتراض یا حتی اغتشاش بزند‌.

وی تصریح کرد: بی‌عدالتی، تبعیض، شکاف طبقاتی و ناکارآمدی برخی از نهادها از جمله دلایلی است که باعث وقوع پیامدهایی مثل اعتراض یا حتی اغتشاش می‌شود.

پژوهشگر روابط بین الملل ااضافه کرد: باید با فرهنگ‌سازی مناسب و ایجاد ذهنیتی روشن در افراد جامعه، این پیام را انتقال داد که نه کشورهای خارجی در رفاه مطلق هستند و نه کشور ایران محل بدی برای زندگی است.

سلبریتی‌ها در زمینه‌ تخصص خود اظهار نظر کنند

وی به نقش سلبریتی‌ها در مسیر دادن به اذهان عمومی اشاره و اظهار کرد: هنرمند یا ورزشکاری که به واسطه استعداد، تلاش و پشتکار خود شناخته شده و صاحب محبوبیت است، باید در زمینه‌ای که تخصص دارد اظهار نظر کند و در مباحث اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی مداخله نکند؛ همانطور که یک اقتصاددان یا جامعه‌شناس در فوتبال یا بازیگری نظر نمی‌دهد.

صحرانورد عنوان کرد: محبوبیت تبدیل به ابزار شده است که متاسفانه سلبریتی‌ها از آن به طور صحیح استفاده نمی‌کنند و اظهارنظرهای نامعقول می‌تواند علاوه بر خروش طرفداران، به شخصیت و حیثیت خود فرد نیز آسیب بزند و زمینه را برای مداخله و سوء استفاده عناصر بیگانه و شبکه‌های معاند فراهم سازد.

وی تاکید کرد: جوانان و نوجوانان از محبوبیت سلبریتی‌ها تاثیر می‌پذیرند و همین اتفاق، می‌تواند پیامدهای مصبت و منفی داشته باشد.

فراهم ساختن بستری برای گفتمان، حق جوان ایرانی است

استاد  دانشگاه‌های اردبیل، نبود پل ارتباطی مناسب بین جوانان و مسئولین را یکی از دلایل ترغیب جوانان به اعتراضات دانسته و گفت: یکی از اساسی‌ترین نیازهای افراد، نیاز به شناخته شدن و دیده شدن است. برخی جوانان ایرانی که آموزش‌های لازم مدنی و روش‌های اعتراض قانونی را درست نیاموخته و نیاز به رفع مشکلات خود دارند، به دلیل نبود بستر مناسب برای ابراز نیازهای خود، سعی دارند به هر نحوی خواسته‌های خود را اجابت کنند و همین مسئله می‌تواند باعث بروز اغتشاشات هیجانی و احساسی شود.

وی افزود: شبکه‌های معاند و رسانه‌های دشمن منتظر کوچکترین فرصت و بهانه‌ای هستند تا با ریختن بنزین بر روی آتش اختلافات، بر تنش و خشم در جامعه ایران بیفزایند.

صحرانورد گفت: در چنین شرایطی، راهکار درست در برخورد با معترضین، تفکیک مخالفان و معاندانی است که اهداف متنوعی را دنبال می‌کنند؛ باید سعی شود تا با جهت دادن به خواسته‌های معترضان، آنها را از معاندان و آشوبگران تفکیک نموده و با اجابت نیاز و ایجاد بستر مناسب، مخالفان را به موافقان نظام سیاسی تبدیل نمود.

منبع: فارس

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.