به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، مجید ابهری آسیب شـناس و رفـتـار شـناس اجـتماعـی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر از هر سه ازدواج یکی منجر به طلاق می شود، اظهار داشت: طلاق یعنی گسستن عمدی و ارادی رابطه عاطفی بین زن و شوهر که در این گستره زن و مرد هر دو آسیب عاطفی و روانی را تحمل می‌کنند؛ شاید یکی کمتر و دیگری بیشتر از نظر عاطفی آسیب ببینند.

بسیاری از جدایی ها براساس تصمیمات آنی و عصبانیت گرفته می شود

این آسیب‌ شناس اجتماعی با اشاره به اینکه مراجعه به مشاور به یک کالای فانتزی و تشریفاتی تبدیل شده است، تصریح کرد: بسیاری از جدایی ها براساس تصمیمات آنی و عصبانیت گرفته می شود، براین اساس در دو مرحله زن و شوهر باید به مشاورین متخصص و مجرب و کاردان مراجعه کنند، مرحله اول قبل از ازدواج و در زمان آشنایی است که با تست های مختلف باید زن و شوهر مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرند. مرحله دوم در هنگام اختلاف و مراجعه برای جدایی است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه مشاور باید بتواند شرایط واقعی زنان و شوهران را درک کند، گفت: مشاور باید متاهل باشد، دارای فرزند باشد و همچنین در تخصص مشاوره تسلط داشته باشد.
این کارشناس و پژوهشگر خاطر نشان کرد: اختلافات سلیقه، پایبندی به تشریفات و زندگی فانتزی باعث می گردد که زن و شوهر نتوانند ترس های یکدیگر را درک کنند، بنابراین نیاز است برای یافتن مشکل اصلی و حل آن به مشاوره مراجعه کنند.
ابهری با تاکید بر اینکه بیش از ۶۵ درصد اختلافات زناشویی براساس مشکلات جنسی و روابط زناشویی به وجود می آید، افزود: ناتوانایی های جنسی و عدم آموزش مناسب روابط زناشویی می تواند کیان خانواده را به مخاطره بیاندازد و باعث اختلاف شود اما متاسفانه زن و شوهر در این میان براساس برخی باورهای غلط مشکل اصلی خود را بیان نکرده و دلایل واهی و بیهوده ای را به میان می کشند.

اکثریت طلاق ها در سه سال اول زندگی اتفاق می افتد

این آسیب شـناس و رفـتـار شـناس اجـتماعـی با اشاره به اینکه اکثریت طلاق ها در سه سال اول زندگی اتفاق می افتد، گفت: در اوایل زندگی جوانان تحمل نمی کنند تا یک دیگر را به درستی بشناسند و همین باعث می شود زمینه ها و بستر های اصلی اختلافات و طغیان آن ها را به وجود آورد و ناسازگاری داشته باشند. در واقع کوتاه بودن مدت آشنایی قبل از ازدواج و همچنین عدم تحمل مشکلات عامل ایجاد اختلاف و طلاق است.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه طلاق به عنوان یک آسیب باعث شکنندگی و اضطراب و افسردگی در زنان و مردان می شود، افزود: متاسفانه بعضی از افراد تصور می کنند که فقط زنان هستند که در طلاق لطمه می بینند، در حالی که مردان نیز از لحاظ مشکلات روحی، رفتاری و عصبی می شوند و گاهی به اعتیاد کشیده می شوند.

چشم و هم چشمی اصلی ترین دلایل اختلاف است

وی با تاکید بر اینکه چشم و هم چشمی و بعضی از رقابت های غیرمنطقی و نادرست در کنار مشکلات روابط زناشویی اصلی ترین دلایل اختلاف است، گفت: گرانی، نداشتن مسکن و تورم نیز باعث شعله ور شدن اختلافات و کشیدن زندگی به مرحله طلاق می گردد، همچنین تفاهم در موضوع فرزند آوری و مدیریت تربیت فرزند نیز یکی از اختلافات اساسی است.
این آسیب شـناس و رفـتـار شـناس اجـتماعـی در پایان خاطر نشان کرد: باید هنگام ازدواج تمام موارد در نظر گرفته شود و به جای توجه به معیارهای ظاهری، ضوابط منطقی و استانداردهای عقلی در نظر گرفته شود، زیرا عدم گزینش‌های مناسب برای ازدواج نه‌ تنها باعث شکست و ناکامی دو نفر می‌شود، بلکه ناامیدی و سرخوردگی نسل‌های بعدی را نیز در پی دارد.
منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا
خبرنگار: بهرام محمدرضالو
انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.