به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، دسترسی به پزشک یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در روند درمان بیماران است، کمبود پزشک تنها مختص مناطق محروم و روستایی سیستان و بلوچستان نیست و حتی در شهرها نیز مشکل کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص وجود دارد.

علاوه بر کمبود حضور پزشک در روستاها، برخی پزشکان نیز تمایلی به طبابت در روستاهای دوردست را ندارند و تا زمان استقرار یک پزشک از سوی دانشگاه و جابجایی هایی که گاه بی گاه در بخش و مراکز روستایی اتفاق می افتد روستانشینان مجبور هستند چند روزی را بدون پزشک در روستا بگذرند که مشکلات درمانی را دوچندان می کند.

این کمبودها در حوزه بهداشت و درمان در کنار مشکلات زیربنایی همچون کمبود آب آشامیدنی و نبود راه مناسب نیز مشکلات را برای مردم در جنوب سیستان و بلوچستان دوچندان کرده است.

تعداد کم پزشک در جنوب استان منجر به افزایش بیمار و مراجعه کننده منجر به کاهش کیفیت خدمات درمانی می‌شود زیرا پزشک با حداکثر ظرفیت اقدامات خود را انجام می‌دهند و عملا زمانی برای استراحت و آرامش بیشتر پزشک و کادر بهداشت و درمان وجود ندارد.

قصرقند با جمعیتی بالغ بر ۶۳ هزار نفر تنها ۶ پزشک دارد

محمد کریم عزیزی، نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها بیان کرد: شهرستان قصرقند از شهرستانهای نوپای سیستان و بلوچستان دارای سه بخش مرکزی ساربوک و تلنگ با جمعیتی بالغ بر ۶۳ هزار نفر است.

وی ادامه داد: از مجموعه ۱۵ پزشک مورد نیاز شهرستان تنها ۶ پزشک در این شهرستان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد یک پزشک در بخش تلنگ با جمعیتی بالغ بر ۱۸ هزار نفر و پزشک دیگری در بخش ساربوک با جمعیتی بالغ بر ۱۳ هزار نفر و ۲ پزشک در شهر و بخش مرکزی در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند.

نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استانها با اشاره به مکاتبه به وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مبنی بر نبود و کمبود شدید پزشک در جنوب استان گفت: این تعداد پزشک جوابگوی نیاز شهروندان نبوده و نارضایتی و نگرانی های مردمی را به دنبال داشته است.

دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر جهت تامین و اعزام پزشک تاکنون اقدامی نکرده است

وی ادامه داد: علی رغم سفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در شهرستان و قول مساعد ایشان پیرامون تامین و اعزام پزشک متاسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است و از طرفی وضعیت بغرنج و بد اقتصادی و معیشتی مردم موجب شده اقشار ضعیف و پایین در صورت ابتلا به بیماری نتواند به جهت مسافت طولانی و شهرستان‌های همجوار و مراکز خارج از شهرستان مراجعه کنند.

عزیزی تصریح کرد: با توجه به وضعیت کرونا در شهرستان که قطعاً عدم وجود پزشک در شهرستان علاوه بر تحمیل هزینه های درمانی برای شهروندان خطرات جانی به دنبال خواهد داشت که به منظور برون رفت از معضل کمبود پزشک و نیز عدم تاب آوری مردم با این مشکل به لحاظ فرهنگی و اقتصادی شرایط سخت و کوهستانی بودن مسیر های ارتباطی به ویژه بخش تلنگ را تنگ تر کرده است.

وی گفت: بخش مرکزی و در حوزه کاجو و با توجه به مسدود شدن راه ها و شریان های ارتباطی به مرکز شهرستان به سبب نبود پزشک در تنها مرکز جامع سلامت حوزه کاجو که با مشارکت بنیاد علوی در سال ۹۹ افتتاح شد و متاسفانه در یکسال اخیر همچنان فاقد پزشک است که با کمترین میزان بارندگی در منطقه بالادست به کاجو گاهی اوقات تا دوهفته مسیرهای ارتباطی به سبب آب و طغیان رودخانه مذکور به جهت اینکه هم آب و هم راه در بستر رودخانه می باشد مسدود و مردم به خدمات بهداشتی درمانی دسترسی ندارند.

 قانونی که مناطق محروم را خالی از پزشک متخصص کرد

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۹۲ قانون عدالت آموزشی تصویب و اجرا شد و بسیاری از پزشکان تخصص گرفتند و تعهد حضور در مناطق را دادند اما بعد از اجرای قانون جوانی جمعیت بسیاری از پزشکان متخصص خصوصا پزشکان زن به تبعیت از همسر از مناطق تعهد خود رفتند.

وی ادامه داد: در قانون جوانی جمعیت گفته شده است خانم ها به تبعیت از همسر و به ازای هر فرزندی که می آورند از تعهداتشان کم می شود که بسیاری از پزشکان خانم از این قانون استفاده و یکباره حدود ۸۰۰ نفر از متخصصین زنان و زایمان آن هم بیشتر از مناطق محروم رفتند، و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.

این نماینده مجلس با توجه به اینکه خانم ها از نبود متخصص زن در برخی رشته ها شکایت دارند گفت: این شکایت ها به حق است چرا که ما سونوگرافی برای خانم ها نداریم و خیلی جاها با توجه به آموزش های دینی که داریم واقعا هم حق دارند که نگذارند یک متخصص مرد بخواهد سونوگرافی و یکسری کارها را انجام دهد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب در سال ۶۵ و ۶۶ وجود خانم ها در تمام رشته های تخصصی افزایش یافت و عنوان شد باید خانم ها در تمام رشته ها باشند و در رشته زنان هم فقط متخصص زن مجاز به شرکت بودند آن هم بخاطر مسائل آموزه های دینی که داریم .

شهریاری با اشاره به اینکه در بعضی رشته ها که رشته های خاصی هستند مشکل کمبود پزشک زن داریم، خاطرنشان کرد: در رشته رادیولوژی در کل کشور متخصص رادیولوژی خانم در اکثر شهرستان ها کمبود داریم و مشکلی که در خصوص پزشکان خانم داریم قبل اینکه تعهد بدهند ازدواج می کنند و بعد جابجا می شوند و متاسفانه هنوز نمی دانیم باید چه راهکاری برای رفع این مشکل پیدا کنیم.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.