به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، علیرضا آقاجعفری، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی، اظهار کرد: با توجه به شروع رشد قارچ‌های خودور و سمی در منطقه، مردم از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان، علی‌الخصوص درختان خشک شده می‌رویند و یا قارچ‌های فله‌ای جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنند.

وی افزود: با شروع فصل بهار و پاییز و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبه‌رو هستیم.

سرپرست معاونت غذا و داور دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، تصریح کرد: بدون شک برای جلوگیری از این مسمومیت‌ها، آموزش عمومی، اطلاع‌رسانی و ارائه هشدار به‌موقع موثر خواهد بود.

ضرورت خرید قارچ از مراکز مجاز در استان

آقاجعفری ادامه داد: هم‌استانی‌ها برای حفظ سلامت خود و خانواده‌، قارچ‌ مصرفی را از مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز، خریداری کنند.

وی ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال به صورت تاخیری ( ۵ تا ۱۲ ساعت ) پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل کنید.

سرپرست معاونت غذا و داور دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اضافه کرد: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هرگونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود.

از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کنید

آقاجعفری گفت: با مشاهده علایم و نشانه‌های بالینی اولیه به‌ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ خودرو، از هرگونه خود درمانی و درمان علامتی پرهیز کرده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

وی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی براساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است.

سرپرست معاونت غذا و داور دانشگاه علوم پزشکی اردبیل عنوان کرد: برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماه‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پزکردن، سرخ کردن و بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در آن نیست.

منبع: فارس

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.