به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، علیرضا عباسیان متخصص طب ایرانی گفت: دارو‌های گیاهی نسبت به دارو‌های شیمیایی ایمنی بیشتری دارند، اما مصرف آن‌ها مانند هر داروی دیگری، آدابی دارد و نباید خودسرانه این دارو‌ها را مصرف کرد.

این متخصص طب ایرانی افزود: برخی گمان می‌کنند که گیاهان دارویی و دارو‌هایی که پایه گیاهی دارند، نمی‌توانند مشکلی برای سلامت ایجاد کنند و بر این باورند که مصرف گیاهان دارویی اگر فایده نداشته باشد، ضرر هم ندارد؛ در حالی که گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی هم مانند هر داروی شیمیایی، عوارض خاص خودشان را دارند و لازم است پیش از مصرف، نسبت به آن‌ها آگاهی کافی پیدا شود.

علیرضا عباسیان گفت: فروشندگان گیاهان دارویی که در ایران به «عطار» معروف هستند، از سویی می‌توانند نقشی مفید و سازنده داشته باشند و از سوی دیگر، در صورت مداخله درمانی و گذر از نباید‌ها نقشی زیان بخش ایفا می‌کنند.

این متخصص طب ایرانی گفت: مواد گیاهی ممکن است به عنوان غذا هم مصرف شوند، اما زمانی که از این مواد به عنوان دارو استفاده می‌شود باید آن‌ها را بر اساس نظر فردی متخصص در زمان‌های مشخص و به مقدار معین مصرف کرد؛ متخصص پس از بررسی وضع سلامت فرد، نوع، مقدار و روش مصرف داروی گیاهی مورد نظر را تعیین می‌کند.

علیرضا عباسیان گفت: بسیاری از دارو‌های گیاهی با دارو‌های شیمیایی تداخل عملکرد دارند و باعث افزایش یا کاهش اثر آن‌ها می‌شوند؛ بنابراین اگر فردی داروی شیمیایی مصرف کند باید حتماً پیش از مصرف هر نوع داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کند؛ همچنین مقدار مصرف گیاهان دارویی یا دارو‌های گیاهی در میزان اثر درمانی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و باید در مورد آن از متخصص راهنمایی خواست.

این پزشک و متخصص طب ایرانی در ادامه با اشاره به اهمیت شیوه نگهداری و مصرف صحیح گیاهان دارویی گفت: به دلیل اختلاط بخش‌های چوبی یا ساقه‌ای گیاه با برگ و گل مورد استفاده در عرق‌گیری برخی عرقیات حاوی مقادیری الکل متانول هستند که مصرف مقادیر زیاد و دراز مدت این عرقیات می‌تواند مسمومیت با الکل و عوارض آن را به دنبال داشته باشد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.