به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، محمود مشکی با اشاره به اینکه آزمون سراسری ۱۴۰۲و نحوه برگزاری این آزمون در مقایسه با سال‌های قبل تفاوت‌هایی در حوزه ملاک‌های پذیرش دانشجو داشته است که داوطلبان و دانش‌آموزان باید مدنظر داشته باشند، افزود: در گذشته آزمون سراسری هر سال یک بار و به صورت یکجا از دروس عمومی و تخصصی اخذ می‌شد اما امسال با توجه به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، آزمون در ۲ مرحله (دی ماه ۱۴۰۱) و (تیرماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود. نتیجه هر دوره از این آزمون‌ها مستقل است و داوطلب کنکور یا دانش‌آموز پایه دوازدهم می‌تواند در هر ۲ مرحله شرکت کند یا یکی را انتخاب کند.
وی اضافه کرد: دانش‌آموزان نتیجه آزمون دی ماه را دریافت کردند و نتیجه آزمون تیرماه هم در مردادماه برای خود دانش‌آموز ارسال می‌شود و هر کدام نتیجه بهتری داشته باشد، دانش‌آموز و یا داوطلب می‌تواند بر اساس آن انتخاب رشته کند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل یادآورشد: دانش‌آموزان می‌توانند دی ماه در یک رشته نظری و در آزمون تیر ماه هم در یک رشته دیگر آزمون بدهند به شرطی که در رشته‌ای که ثبت‌نام می‌کنند، حتماً باید دارای سوابق تحصیلی باشند.
مشکی گفت: امسال ۴۰ درصد پذیرش در آزمون سراسری بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب است یعنی دانش‌آموز در رشته‌ای که شرکت می‌کند باید از تمامی دروس نهایی نمره داشته باشد و این ۴۰ درصد بر اساس نمرات خرداد ماه دانش‌آموزان پایه ۱۲ است و داوطلبان پشت کنکور هم می‌توانند نمرات سال‌های قبل خود را ارائه کنند.
وی اضافه کرد: در واقع اگر دانش‌آموزی نمره نهایی نداشته باشد، ضریب ۴۰ درصد سوابق تحصیلی برای وی محاسبه نمی‌شود و تنها ۶۰ درصد نتیجه آزمون دروس عمومی و تخصصی در نتایج آزمون وی محاسبه خواهد شد.
این کارشناس آموزش متوسطه در خصوص سوابق تحصیلی دانش‌آموزان و داوطلبان ادامه داد: ۴۰ درصد سوابق تحصیلی شامل ۲۶ درصد ضریب دروس عمومی و ۱۴ درصد تمامی دروس تخصصی است که نمره نهایی دارد اما ۶۰ درصد فقط دروس تخصصی است که داوطلب در جلسه کنکور به صورت چهار جوابی به آن پاسخ می‌دهد.
وی در تشریح دیگر تفاوت‌های آزمون امسال با سال های گذشته گفت: دانش‌آموزان پایه دوازدهم در هر رشته‌ای که شرکت کرده باشند، می‌توانند در رشته‌های نظری امتحان بدهند و برای محاسبه ۴۰ درصد سوابق تحصیلی، پس از پایان خردادماه نمرات از وزارت آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارسال می‌شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل ادامه داد: اگر دانش‌آموزی رشته تحصیلی‌اش نظری نباشد، باید برای خود سابقه ایجاد کند مثلاً اگر دانش‌آموز رشته فنی بخواهد در رشته تجربی و یا انسانی امتحان بدهد باید با شرکت در آزمون‌های نهایی برای دروس تخصصی (یعنی ۱۴ درصد) سابقه تحصیلی ایجاد کند.
مشکی خاطرنشان کرد: برای داوطلبان کنکور (کسانی که پایه ۱۲ را گذرانده‌اند) فرصت داده می‌شود برای یک بار در هر درس (دی‌ماه یا خردادماه و یا شهریورماه سال قبل) در آزمون شرکت کنند. اگر نمره‌ای که دانش‌آموز اخذ می‌کند، از نمره‌ای که قبلاً داده بیشتر شود، همین نمره در سوابق تحصیلی‌اش لحاظ می‌شود که این همان ترمیم نمره است.
وی افزود: این نمره در معدل کل دانش‌آموز تاثیری ندارد و صرفاً برای بالا بردن نمره و احتساب ۴۰ درصد است و این هم ظرفیتی است که دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: هر آزمونی که دانش‌آموز پایه دوازدهم می‌دهد، به عنوان یک کنکور است و هر نمره‌ای که می‌دهد با توجه به ضریبی که دارد، در رتبه دانشگاه و جایگاه آن مهم است به طوری که برای مثال یک صدم نمره جایگاه دانشگاه و شهر دانش‌آموز را تعیین می‌کند بنابراین امسال چون سوابق تحصیلی ۴۰ درصد به صورت قطعی اعمال می‌شود حتماً باید دانش‌آموزان پایه ۱۲ دقت کنند در آزمون حضور داشته باشند.
مشکی در خصوص غیبت دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی هم گفت: هرگونه غیبت غیر موجه در آزمون‌ به منزله نمره صفر برای دانش‌آموز تلقی می‌شود اما اگر غیبت دانش‌آموز موجه باشد، این نمره از معدل کل حذف می‌شود اما برای او صفر اعمال نمی‌شود و ضریب آن در کنکور ۴۰ درصد صفر محاسبه می‌شود چرا که این دانش‌آموز نمره‌ای کسب نکرده است که در سوابق تحصیلی وی لحاظ شود.
وی همچنین در خصوص روند تصحیح پاسخ‌برگ و اعلام نتایج آزمون گفت: تصویر پاسخ‌برگ بی نام که توسط سامانه کدگذاری شده است به صورت تصادفی بین مصححین سراسر کشور (خارج از استان محل آزمون) توزیع می‌شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه پاسخ‌برگ با استفاده از رایانه توسط ۲ مصحح به صورت جداگانه تصحیح و نمره‌گذاری می‌شود و در نهایت نمره نهایی توسط سامانه احصا و ثبت شده و بعد از آن نتیجه اعلام می‌شود، افزود: پس از اعلام نتایح، شرکت‌کنندگان در صورت داشتن اعتراض می‌توانند در مهلت مقرر اعتراض خود را به صورت کتبی به مدرسه اعلام کنند تا به اعتراض ارائه شده رسیدگی شود.
مشکی به والدین توصیه کرد: با توجه به اینکه آزمون‌ها نهایی و رسمی است و نتایج آن در کنکور تاثیر دارد، دانش‌آموزان به اندازه کافی دچار استرس هستند برای عبور از این شرایط نیازمند حمایت والدین هستند و والدین بهتر است به جای مقایسه کردن و طرح انتظارات و توقعات بالا کمک کنند دانش‌آموزان در کمال آرامش امتحان بدهند.
وی ادامه داد: موضوع دیگر مدیریت زمان از سوی دانش‌آموزان هست که والدین هم در این زمینه باید نظارت جدی داشته باشند. در این زمینه دانش‌آموزان باید راس ساعت ۷:۳۰ باید در جلسه امتحان حضور داشته باشند و با توجه به اینکه آزمون‌ها حساسیت بیشتری دارد، حتماً در این ساعت درب حوزه‌های امتحانی بسته می‌شود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر لزوم کمک والدین به دانش‌آموزان برای انطباق پذیری با شرایط جدید اظهار کرد: والدین بهتر است مواردی مانند تغذیه دانش‌آموزان و داشتن خواب کامل را رعایت کنند و زودتر بخوابند تا بتوانند نیم ساعت زودتر از موعد مقرر در حوزه امتحانی حضور داشته باشند.
مشکی یادآورشد: با توجه به اینکه دی ماه ۱۴۰۱ دی ماه تجربه آزمون مفهومی با شرایط جدید را داشتیم و نمونه سوالات دی ماه در کتاب موفقیت در امتحان‌های نهایی تدوین شده است، دانش‌آموزان می‌توانند از سوالات این کتاب استفاده کنند.
وی گفت: نکته دیگر اینکه امسال دانش‌آموزان از آوردن هرگونه وسایل الکترونیکی اعم از ساعت و موبایل خودداری کنند و به همراه داشتن این اقلام حتی اگر استفاده نشود تخلف محسوب می‌شود و محرومیت به دنبال دارد.
این کارشناس حوزه آموزش در پایان گفت: دانش‌آموزان باید این را هم در نظر داشته باشند که اگر در یکی از آزمون‌ها نتوانستند به هر دلیل نتیجه دلخواه را کسب کنند، مراقب باشند که این نتیجه، آزمون سایر دروس را تحت تاثیر قرار ندهد و نتایج آن را به آزمون‌های بعد تعمیم ندهند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: صداوسیمای مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.