به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد زنان و ۵۰ درصد مردان بالای ۵۰ سال مبتلا پوکی استخوان هستند.
طبق مطالعات صورت گرفته، از هر سه زن و از هر پنج مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از شکنندگی استخوان را در طول عمر خود تجربه میکند.
دکتر فرزام بیدارپور افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، میزان بروز شکستگی لگن در مردان ۳۱۰ درصد و در زنان ۲۴۰ درصد در مقایسه با سال ۱۹۹۰ افزایش یابد.
وی ادامه داد: سال گذشته ۵۹۹ دوره آموزشی با عنوان پیشگیری از پوکی استخوان برای گروه‌های هدف در مراکز بهداشتی درمانی کردستان برگزار شد.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پوکی استخوان را قابل تشخیص و درمان بیان کرد و گفت: رژیم غذایی سالم غنی از کلسیم و ویتامین D، بهره گیری از سبک زندگی سالم از جمله راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان است.
بیدار پور یادآور شد: بهره گیری از ظرفیت ۱۹ هزار و ۴۰۷ نفر از سفیران سلامت در آموزش مطالب مرتبط با پیشگیری از پوکی استخوان از جمله اقدامات پیشگیرانه حوزه بهداشت در مقابله با این بیماری در سطح استان است.
وی ژنتیک، جنسیت، هورمون‌ها و عملکرد غدد درون ریز، وزن، فعالیت فیزیکی و مصرف سیگار و الکل را بر بروز این بیماری موثر دانست.
بیش از ۴۰ درصد ایرانیان پوکی استخوان دارند که در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد منجر به شکستگی و بی‌حرکتی می‌شود.
بیماری پوکی استخوان ۳۰ هزار سال از عمر مفید انسان را از بین می‌رود بنابراین در سن ۲۰ تا ۳۹ سال که بیشترین حد توده استخوانی شکل می‌گیرد با افزایش فعالیت ورزشی، مصرف کافی ویتامین دی و کلسیم و همچنین تغذیه مناسب می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.