به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر،  محمد جعفرزاده ، با بیان اینکه کشور ما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی، خدمات و دستاوردهای شایانی را در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به مردم ارائه کرده است، اظهار داشت: از جمله این دستاوردها می‌توان به استقرار شبکه بهداشتی و درمانی کشور برای بهره‌مندی عادلانه آحاد مردم از مراقبت‌ها و خدمات سلامت همه‌جانبه و ارتقای کمیت و کیفیت مراقبت‌ها و سلامت مورد نیاز جامعه و آحاد مردم و بهره‌مندی مناسب از مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، حرکت به سمت عدالت در سلامت و در نتیجه بهبود شاخص‌های بهداشتی کشور که سبب افزایش امید به زندگی در بدو تولد و کاهش شاخص‌های مرگ و میر شده است، اشاره کرد.
وی تصریح کرد: امید به زندگی در بدو تولد که در سال‌های قبل از انقلاب در زنان ۵۳ و در مردان ۵۵ سال بود در حال حاضر در زنان ۷۹.۶ سال و در مردان ۷۶.۱ سال رسیده و همچنین کاهش مرگ مادران باردار از ۲۵۴ در ۱۰۰ هزار در سال ۱۳۶۵، به ۱.۲۵ درصد هزار رسیده که بیش از ۱۰ برابر کاهش داشته‌ایم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: از سویی کاهش میزان مرگ کودکان زیر یک سال از ۱۹۵ در هزار به ۱۲ در هزار رسیده و کاهش میزان مرگ کودکان زیر پنج سال از ۲۵۵ در هزار به ۱۴ در هزار که بیش از ۱۵ برابر کم شده است.
جعفرزاده با اشاره به دستاوردهای بهداشتی و درمانی در استان با همت و تلاش فرزندان مردم‌ افزود: در استان اردبیل ۴۶۱ خانه بهداشت، ۱۰۱ پایگاه سلامت، ۵۳ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۵۴ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۱۳ مرکز شبانه‌روزی و پنج مرکز تسهیلات زایمانی، مجموعا ۶۷۵ مرکز بهداشتی مشغول ارائه خدمت به مردم استان هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: خانه‌های بهداشت در دورافتاده‌ترین نقاط استان در روستاها مستقر هستند که به کمک بهورزان، مراقبت و سلامت مردم لحاظ می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اضافه کرد: موفقیت‌های چشمگیر در عرصه بهداشت عمومی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر نظیر سیاه سرفه، سل، ریشه‌کنی بیماری آبله، فلج اطفال، حذف بیماری کزاز نوزادی، حذف سرخک، سرخجه، دیفتری، کاهش موارد هاری، کنترل بیماری‌های اسهالی و کاهش چشمگیر سایر بیماری‌ها در کشور و استان، پوشش ایمن‌سازی کودکان نزدیک به صد درصد با تأمین واکسن‌های مورد نیاز و زنجیره سرد ثابت و سیار به منظور نگهداری و انتقال سالم واکسن‌ها تا لحظه مصرف از جمله این دستاوردهای مهم است.
جعفرزاده ایجاد سیستم‌های نرم‌افزاری و سیستم جمع‌آوری الکترونیک و اطلاعات مرتبط با بسیاری از بیماری‌ها و راه‌اندازی نسخه الکترونیک و نظام ارجاع را جز دستاوردهای نظام سلامت دانست و از توجه جدی به سلامت دهان و دندان با تربیت و به کارگیری مراقبین سلامت دهان و دندان و ادغام خدمات مربوطه در شبکه بهداشتی و درمانی و تجهیز مراکز ارائه خدمات دندانپزشکی و ارائه برنامه ترمیم دندان‌های پوسیده خبر داد.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.