به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، جلال آفاقی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل  ظهر امروز در نشست هماهنگی تولید و انتشار محتوای پیشگیرانه از جرایم و آسیب‌های اجتماعی  که با حضور جمعی از اصحاب رسانه اردبیل در اداره کل دادگستری استان برگزار شد گفت : از آغاز تا پایان آذر ماه سال قبل ۶۸۰ کلاهبرداری در فضای مجازی استان ثبت شده و امسال به ۶۳۲ مورد کاهش یافته است، اما در کل در سطح استان، آمار جرایم اینترنتی و سایبری ۲.۸ دهم درصد رشد دارد و این امر ناشی از انتشار اکاذیب است و اغلب در حوزه اختلافات خانوادگی روی داده است.

وی افزود: جرایم سایبری، نوطهور هستند و نقش رسانه‌ها در ارتقا آگاهی عمومی و پیشگیری از تخلفات و آسیب‌های اجتماعی بی بدیل است و به عنوان ناظران اجتماعی و مدعی العموم دوم (بعد از دادستان عمومی و انقلاب) عمل می‌کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل ادامه داد: اگر اصحاب رسانه به مسائل مختلف جامعه بی تفاوت باشند، جامعه دچار آسیب‌های جدی می‌شود و متولیان رسانه‌ها مکلف هستند تا اقشار مختلف مردم را از تهاجم فرهنگی که همچون سرطان خطرناک است، نجات دهند.

آفاقی گفت: امروزه با نسل دیجیتال مواجه هستیم و دشمن با استفاده از آن به راحتی هزینه‌های سنگین را در سطوح ملی و بین المللی در وقایع اخیر بر ما تحمیل کرد و در صورتی که اصحاب رسانه نقش آفرین نباشند، امکان بروز دوباره تحرکات زیانبار وجود دارد.

وی رسالت اصلی رسانه‌ها را تبیین مسایل مختلف دانست و افزود: فضای مجازی با توجه به نبود سواد رسانه‌ای در اغلب آحاد جامعه به بستری برای آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود، اما ارتقا آگاهی‌های عمومی و حقوقی مردم می‌تواند مانند پادزهری برای مقابله با بزهکاران حرفه‌ای باشد.

معاون پیشگیری از جرایم دادگستری کل استان اردبیل از رسانه‌ها خواست با اختصاص بخشی از فضا‌های انتشار خود به اخبار و وقایع حقوقی و بازنشر محتوا‌هایی که از ناحیه دستگاه قضایی استان به دست آن‌ها می‌رسد، برای کاهش انحرافات و آسیب‌های اجتماعی و سایبری همکاری کنند.

آفاقی همچنین از برای راه اندازی کلینیک‌های حقوقی در دانشگاه‌های استان در بهمن ماه امسال برای ارایه خدمات مشاوره حقوقی به افراد بی بضاعت، توانمندسازی دانشجویان برای ارایه خدمات حقوقی و راه اندازی کلینیک‌های مشابه در تشکل‌های مردمی خبر داد و بر شکل گیری کامل ستاد یا شورای فضای مجازی استان تاکید کرد.
در ادامه این نشست، فرزانه وش، معاون فضای مجازی صداوسیما و سرهنگ عالش زاده کارشناس پلیس فتای استان اردبیل با اشاره به اهمیت سواد رسانه‌ای و تاریخچه آن، بر ارتقا دانش خبرنگاران در این خصوص و همکاری بیشتر آنان با دادگستری کل استان تاکید کردند.

خبرنگاران و فعالان فضای مجازی شرکت کننده در این نشست نیز نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را برای تحقق انتظارات دستگاه قضایی مطرح کردند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.