به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی  بانوی کوثر، پژوهشگران معتقدند رفتارهای پرخاشگرانه و به کار بردن الفاظ رکیک در میان افراد جامعه طی سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است، اما موضوع عجیب و نگران کننده این است که این رفتار ناپسند، علاوه برنوجوان در بین کودکان نیز تسری یافته است و در جملات روزانه خود به تعداد زیاد استفاده می کنند. امان‌الله قرایی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا درباره رایج شدن الفاظ رکیک در این قشر از جامعه اظهار داشت: ناسزاگویی متاسفانه نه تنها در جامعه ما، بلکه در همه دنیا به ویژه امریکا وجود دارد.

به گفته این استاد جامعه شناس، جای تاسف دارد که کلمات ناپسند تبدیل به پدیده شومی در بین افراد جامعه شده که متاسفانه کودکان هم از این پدیده شوم تبعیت کرده و از الفاظ رکیک استفاده می‌کنند.

آموزش کودکان در محیط اجتماعی خانواده اتفاق می‌افتد

قرایی مقدم معتقد است، توهین پدر و مادر به یکدیگر در حضور فرزندان، سبب الگوبرداری کودکان شده و در فرزندان نهادینه خواهد شد؛ بنابراین والدین باید در حضور فرزندان احترام متقابل را حفظ کنند، چرا که آموزش کودکان در محیط اجتماعی خانواده اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه با بیان اینکه کودک الگوپذیر است و بر این اساس از عملکرد خانواده الگوبرداری می‌کند، این رفتار و گفتار به‌ویژه قبل از ورود به مدرسه تاثیرگذار است، گفت: پس از ورود به مدرسه، دوستان و همسالان نیز در کودک و نوجوان تاثیرگذار هستند، اما پیش از ورود به مراکز آموزشی این الگوبرداری تنها از طریق رفتار خانواده اتفاق می‌افتد.

الگو برداری از همسالان مهمترین عامل استفاده از کلمات ناپسند در کودکان

قرایی مقدم با بیان اینکه گاه والدین در حضور فرزندان احترام همدیگر را حفظ نمی‌کنند، تصریح کرد: همچنین الگو برداری از همسالان که در جر و بحث از فحش و ناسزا استفاده کرده و الفاظ رکیک به کار می‌برند، سبب می‌شود تا این رفتار در ذهن کودک نهادینه شود و در پس زمینه ذهنی او باقی بماند. در حقیقت کودک و نوجوان یاد می‌گیرد که این‌گونه با دیگران ارتباط برقرار کرده و رفتار کند.

این استاد جامعه شناسی عنوان کرد: متاسفانه رفتار و کردار بسیاری از کودکان در شرایط کنونی شایسته نیست و این نتیجه عملکرد خودمان است. در واقع باید مودبانه صحبت کنیم و این پالایش می‌خواهد.

قرایی مقدم درباره راهکار‌های این معضل در جامعه به اقتدار معلم اشاره کرد و گفت: باید این اتفاق را از درون خانواده و مدرسه آغاز کنیم، یعنی در خانه اصلاح رفتار و در مدرسه اقتدار را شروع کنیم و احترام را به‌جا بیاوریم.

منبع:شبکه اطلاع رسانی راه دانا

خبرنگار:بهرام محمدرضالو

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.