به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، زهرا میرزایی، پژوهشگر ارشد حوزه مطالعات زنان در مصاحبه با برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتگو در مورد بهترین راهکار تعمیق عفاف و حجاب گفت: حجاب گسترش ارتباط همدلانه در جامعه اولین راهکار در موضوع حجابمقوله‌ای بیرونی و عفاف نیز درونی است و این موارد به باور‌های هر فرد مربوط می‌شود. عفاف به تقوا و چارچوب رفتاری هر فرد مربوط می‌شود. گفتمان فعلی در جامعه در این حوزه برای عموم جامعه نیست و به نحوی شده که مردم به راحتی نمی‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ حفظ امنیت مسئله‌ای فطرتی است ادامه داد: جا انداختن رعایت زیست عفیفانه در جامعه به مقوله امنیت مربوط می‌شود. افراد برای تامین امنیت در جامعه باید چارچوب‌های رفتاری را حفظ کنند. جوان و نوجوان در بستری زیست می‌کند که هنجاری‌های آموزش داده شده به وی قدری با هنجاری رسانه رسمی کشور متفاوت است. در گذشته فرزندان هنجار‌ها را از والدین خود می‌آموختند. اما امروز متفاوت شده و به واسطه تغییر جامعه به جامعه مدرن، این احساس می‌شود که مدرسه جای خانواده را گرفته است.

این پژوهشگر ارشد حوزه مطالعات زنان اذعان کرد: یک نهاد، مسئول امور اجتماعی نیست. بلکه مدرسه و خانواده و نهاد‌های اجتماعی هر کدام در این امور دخیلند.

میرزایی یادآور شد: حجاب برای مردان و زنان است، اما در لایحه اخیر در مورد حجاب، تنها در مورد بانوان صحبت شده است. فرهنگ پوشش و رفتار عفیفانه در جامعه ایرانی بسیار اصیل است. چیزی که افراد آموزش می‌بینند با چیزی که در جامعه وجود دارد متفاوت است.

وی همچنین گفت: اسناد بالادستی خوبی در این حوزه داریم، اما اجرا نمی‌شوند چرا که نگارندگان این اسناد به جای نگاه فرهنگی نگاه مهندسی داشتند. کسانی که نگاه مسئله محور دارند نتوانستند در اسناد نقش داشته باشند.

این پژوهشگر ارشد در ادامه مصاحبه با رادیو گفتگو با تاکید بر گسترش ارتباط همدلانه و آرامش در جامعه اظهار کرد: تنش اجتماعی و ناآرامی‌های فعلی جامعه بالاست. صحبت کردن بدون چارچوب و دعوا و گسترش تعامل صمیمانه می‌تواند اولین راهکار این حوزه باشد. همچنین باید فعالیت‌های اجتماعی را برای نوجوانان رقم بزنیم و نظم سیاست گذاری را در جامعه ایجاد نماییم و خانواده‌ها نیز احساس مسئولیت داشته باشند.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.