به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر، حضرت فاطمه (س) ثمره ازدواج پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) هم چنین همسر امیرالمونین علی (ع) و مادر امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت ام‌کلثوم (س) هستند. والا مقام‌ترین و برترین بانوی جهان در نزد مسلمانان حضرت زهرا (س) است که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، در سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسیدند.
درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایات مختلفی وجود دارد است؛ و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان؛ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌خوانند.
اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت (سلام الله علیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌خوانند.
بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می‌باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می‌باشد؛ و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (سلام الله علیها) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماه‌های قمری از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) تا شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه‌های قبل، روز شهادت ۱۳ جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند.
اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا (سلام الله علی‌ها) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می‌شود.

نام و القاب حضرت زهرا علیهاالسلام

برای حضرت فاطمه علیهاالسلام، نام و کنیه و لقب‌های بسیاری ذکر شده است که هرکدام از آن‌ها به بخشی از کمالات وجودی و فضایل معنوی و اخلاقی او دلالت دارند. از جمله آنهاست: فاطمه، سیّده، مبارکه، نوریّه، عفیفه، بتول، زکیّه، حانیه، حوراء، قانته، انسیّه، رضیّه، تقیّه، حبیبه، راکعه، رشیده، ریحانه، طیّبه، عزیزه، فاضله، کوثر، مطهّره، منصوره، مهدیّه، ام الحسن، ام الحسین، ام محسن، ام ابیها، ام الائمه و ام الحسنین.

خبرنگار: بهرام محمدرضالو

منبع: خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری تحلیلی بانوی کوثر | رسانه مستقل و مجازی با مجوز رسمی شماره 78926 معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.